Volvo Cars vÀntas skippa utdelning

FörvÀntningarna Àr höga pÄ Volvo Cars inför det första bokslutet sedan börsnoteringen i höstas. Ett rejÀlt vinstlyft vÀntas. Men nÄgon utdelning ska bolagets Àgare inte rÀkna med.

Volvo Cars vd HÄkan Samuelsson fÄr nÄgot av en avskedsshow nÀr han pÄ fredag presenterar bokslutet för 2021, det första sedan bolaget börsnoterades i höstas. Arkivbild

Volvo Cars vd HÄkan Samuelsson fÄr nÄgot av en avskedsshow nÀr han pÄ fredag presenterar bokslutet för 2021, det första sedan bolaget börsnoterades i höstas. Arkivbild

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2022-02-10 05:00

Volvo Cars har sedan börsnoteringen i höstas tagit plats bland de riktiga smĂ„spararfavoriterna pĂ„ Stockholmsbörsen. Bara hos nĂ€tmĂ€klaren Avanza Ă€r antalet VolvoĂ€gare 125 000, vilket nĂ€stan Ă€r dubbelt sĂ„ mĂ„nga som telekomjĂ€tten Ericsson.

Och Àn sÄ lÀnge har det varit en bra satsning. Sedan börsintroduktionen i höstas har aktien gÄtt upp med 40 procent.

Men det saknas inte utmaningar för det Volvo Cars som HÄkan Samuelsson efter nÀstan tio Är pÄ vd-stolen lÀmnar över till sin eftertrÀdare i vÄr. Marknaden vÀntar sig lönsam tillvÀxt och lyckade jÀttesatsningar pÄ elektrifiering, digitalisering och innovation.

Samtidigt Ă€r konkurrensen stenhĂ„rd i det sĂ„ kallade premiumsegment dĂ€r den Göteborgsbaserade biltillverkaren har placerat sig. DĂ€r slĂ„ss man bland annat med tyska tungviktare som Audi, BMW och Mercedes – i skuggan av amerikanska Teslas pionjĂ€rarbete inom elbilsutveckling.

Elektrifierat utbud 2030

Samtidigt ligger pandemieffekter, halvledarbrist, globala logistikproblem och höga rÄvarupriser som en vÄt filt över hela sektorn. Detta ger kostnader och förseningar som antingen pressar lönsamheten eller tvingar fram prishöjningar mot slutkund, vilket i sin tur kan slÄ mot volymtillvÀxten.

Bokslutet pÄ fredag blir det sista med HÄkan Samuelsson som vd. Skotten Jim Rowan har skrivit pÄ för att ta över ratten inför första delÄrsrapporten för 2022, nÄgon gÄng i april.

I nĂ€rtid ska Samuelsson – efter nĂ€stan tio Ă„r som Volvo Cars-chef – i stĂ€llet fokusera pĂ„ uppdraget som styrelseordförande i den Volvo Cars-delĂ€gda elbilstillverkaren Polestar, som enligt medieuppgifter Ă€r mycket nĂ€ra att ta steget in pĂ„ Nasdaqbörsen via det redan noterade förvĂ€rvsbolaget Gores Guggenheim.

I bokslutet rĂ€knar analytiker med att Volvo Cars redovisar en rörelsevinst pĂ„ omkring 4,6 miljarder kronor för fjĂ€rde kvartalet 2021, enligt en sammanstĂ€llning av prognoser gjord av Bloomberg. RĂ€knar man bort samriskbolag – som den 49-procentiga andelen i Polestar – vĂ€ntas vinsten lyfta till omkring 5,6 miljarder kronor. Det kan jĂ€mföras med 4,9 miljarder ett Ă„r tidigare.

– Det Ă€r en klar förbĂ€ttring, sĂ€ger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg pĂ„ SEB.

"DÀr har de en uppförsbacke"

Han tycker generellt det ser ut som att Volvo Cars Àr pÄ rÀtt spÄr. Fast han hoppas i bokslutet fÄ en bÀttre bild av bolagets utrymme för prishöjningar för att kompensera sig för dyrare rÄvaror och komponentbrist.

– De har en del att bevisa pĂ„ batteri-elbilssidan och ligger inte först, men Ă€r förmodligen pĂ„ god vĂ€g och har dessutom en vĂ€ldigt stark position inom plug-in-hybrider, sĂ€ger Lundevall, om Volvo Cars position i det globala elbilsracet.

NĂ„gon utdelning ska dock Ă€garna inte rĂ€kna med – inte i Ă„r i alla fall, enligt Lundevall.

– De nĂ€rmaste Ă„ren Ă€r det hĂ€r bolaget i en investeringsfas, för att hantera omstĂ€llningen, sĂ€ger han.

NÀr det gÀller utdelningen hÄller John Hernander, investeringschef pÄ Nordea, med Lundevall. Han delar i stort Àven SEB-strategens syn pÄ hur hur det ser ut nÀr det gÀller elektrifieringen.

– Tittar man pĂ„ vad andra biltillverkare har lanserat sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt varierar det enormt. DĂ€r ligger nog Volvo Cars i klungan, sĂ€ger han.

Den batteridrivna SUV:en senare i Är Àr ett exempel pÄ hur Volvo Cars gÄr före mÄnga stora konkurrenter, enligt bÄde Lundevall och Hernander.

– DĂ€r sticker de ut, sĂ€ger Hernander.

Det stora frÄgetecknet

Det stora frÄgetecknet nÀr det gÀller Volvo Cars för Hernander Àr hur Plan B ser ut, det vill sÀga hur de ska hantera marknader dÀr infrastrukturen för elbilar inte hÀnger med eller dÀr kunderna Ànnu inte Àr redo att köpa elbilar.

Hernander hoppas pÄ att Volvo Cars i bokslutet redogör för de ekonomiska effekterna av transformationen till elbilsbolag, dÄ det Àr dÀr framtida tillvÀxt finns och dÄ vinstmarginalerna Àr lÀgre pÄ elbilar till följd av dyra batterier och lÀgre volymer.

Han rÀknar samtidigt med nÄgon form av lugnande besked nÀr det gÀller flaskhalsarna i vÀrdekedjor runt om i vÀrlden och halvledarbristen.

– Sannolikt har vi passerat botten med halvledarproblemen och nu tror jag vi fĂ„r se en förbĂ€ttring under 2022, kvartal för kvartal, sĂ€ger Hernander.

Fakta: VÀrt nÀstan 220 miljarder

Sedan Ärsskiftet har Volvo Cars aktie tappat omkring 4 procent i rÀntefrossan pÄ Stockholmsbörsen. Men för de Àgare som hÀngt med sedan noteringskursen pÄ 53 kronor i slutet av oktober i fjol Àr det ÀndÄ ett lyft pÄ nÀstan 40 procent pÄ lite drygt tre mÄnader. MarknadsvÀrdet pÄ Volvo Cars Àr i dagslÀget nÀstan 220 miljarder kronor.

Geely Sweden kvarstÄr efter börsnoteringen som Volvo Cars huvudÀgare. Geely Sweden Àgs i sin tur av kinesiska Zhejiang Geely Holding, med Eric Li som huvudÀgare.

Geely köpte Volvo Cars av amerikanska Ford Motor 2010 för 1,8 miljarder dollar (cirka 13 miljarder kronor). Ford hade dÄ betalat 6,5 miljarder dollar (cirka 50 miljarder kronor) för verksamheten, nÀr den knoppades av frÄn Volvokoncernen 1999.


Fakta: Elektrifieringen tar fart 2025

Biltillverkaren Volvo Cars, som fyller 100 Är om fem Är, tog sig i höstas tillbaka till Stockholmsbörsen och passade dÄ pÄ att dra in 20 miljarder kronor i en nyemission.

Pengarna utgör nu plattformen för flera stora investeringsbeslut. Det handlar dels om en satsning pÄ 30 miljarder kronor tillsammans med batteritillverkaren Northvolt för att i Göteborg utveckla och producera skrÀddarsydda batterier till framtida elbilar. Det har Àven flaggats för flera Ärs investeringar pÄ 10 miljarder pÄ fabriken i Torslanda, Göteborg, för att rigga upp anlÀggningen för produktionen av framtida elbilsmodeller.

Volvo Cars lanserade i oktober i fjol en andra helt elektrisk bilmodell: C40 Recharge – ett litet steg pĂ„ vĂ€gen frĂ„n 4 procent fullt elektriska bilar i försĂ€ljningen i dag till 50 procent 2025 och ett helt elektrifierat utbud 2030.

Ett lite större steg i elektrifieringen blir Volvo Cars första el-SUV, som senare i Är ska ersÀtta storsÀljaren XC90. Det stora klivet mot bara elbilar tas dock först 2025. Det gÀller bÄde Volvo Cars och flera ledande konkurrenter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!