Blöjtillverkaren höjer prognosen

Amerikanska Procter & Gamble, med varumärken som Pampers och Gilette, märker en ökad efterfrågan på förbrukningsvaror för städning under coronapandemin och höjer försäljnings- och vinstprognosen för helåret.

Procter & Gamble, som bland annat har blöjvarumärket Pampers, ökar omsättningen och höjer försäljningsprognosen. Arkivbild.

Procter & Gamble, som bland annat har blöjvarumärket Pampers, ökar omsättningen och höjer försäljningsprognosen. Arkivbild.

Foto: Ross D. Franklin

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-20 13:30

Procter & Gamble räknar nu med att försäljningen ökar 3-4 procent i år, vilket kan jämföras med den tidigare prognosen på 1-3 procent. Koncernen räknar också med att vinsten stiger 5-8 procent, jämfört med tidigare prognosen på 3-7 procent.

Nettoförsäljningen ökade till 19,3 miljarder dollar, motsvarande runt 169 miljarder kronor, under tredje kvartalet. Det kan jämföras med 17,8 miljarder dollar motsvarande period i fjol.

Aktien stiger i förhandeln på New York-börsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!