Ingen bitter start på året för Campari

Spritkoncernen Campari, med varumärken som Aperol och Skyy vodka, slår förväntningarna på försäljningen under första kvartalet.

Italienska spritkoncernen Campari märker ökad efterfrågan på sina drycker och slår förväntningarna för första kvartalet. Arkivbild.

Italienska spritkoncernen Campari märker ökad efterfrågan på sina drycker och slår förväntningarna för första kvartalet. Arkivbild.

Foto: Maja Suslin/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-04 12:49

Framför allt är det ökad efterfrågan i USA och i norra Europa som driver utvecklingen. Exempelvis ökade försäljningen av Wild Turkey bourbon whisky med 31 procent under kvartalet i USA.

Samtidigt noteras endast en marginell påverkan av smittskyddrestriktioner i Italien, enligt bolaget.

Försäljningen ökade till 398 miljoner euro under första kvartalet. Det motsvarar en organisk tillväxt på nästan 18 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Analytiker hade räknat med 6–7 procents tillväxt. Det är också en högre försäljning än under motsvarande kvartal 2019.

Det justerade rörelseresultatet ökade 43 procent till 68,5 miljoner euro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!