Lyxkonsumtionen rasar i coronakrisen

Den globala försäljningen av vad som kan beskrivas som lyxvaror beräknas rasa med 23 procent till 217 miljarder euro (motsvarande 2 200 miljarder kronor) i år, enligt konsultbyrån Bain.

Lyxvarumärken som Prada har tvingats stänga ned butiker under delar av coronakrisen och bedömare räknar med att det tar flera år att få fart på försäljningen igen. Arkivbild

Lyxvarumärken som Prada har tvingats stänga ned butiker under delar av coronakrisen och bedömare räknar med att det tar flera år att få fart på försäljningen igen. Arkivbild

Foto: Gian Mattia D'Alberto AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-18 11:50

Nedgången blir något djupare än befarat då covid-19-pandemin sedan oktober har tagit fart igen i Europa och USA och lett till nya nedstängningar och restriktioner.

Den politiska osäkerheten kring USA-valet har också bidragit negativt, medan den oväntat starka återhämtningen för den kinesiska ekonomin ligger i andra vågskålen, enligt konsultbyrån.

I Kina beräknas försäljningen av så kallade lyxvaror öka med 45 procent till 44 miljarder euro i år.

– Vi har en tudelad värld, med Europa och USA hårt drabbade av andra vågen och av social och politisk osäkerhet, medan Kina obönhörligt ökar farten dag efter dag, säger Federica Levato, partner på Bain.

Enligt Bain kommer det att dröja flera år, till 2022-2023, för försäljningen av varor från lyxmärken som LVMH, Hermes och Prada att återhämta sig upp till nivåerna under 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!