Positiv Domino's-effekt av coronakrisen

En kraftig ökning för efterfrågan på pizza i coronakrisen lyfter den amerikanska pizzakedjan Domino's Pizza resultat mer än väntat.

Vinstlyft för Domino's Pizza i coronakrisen. Arkivbild

Vinstlyft för Domino's Pizza i coronakrisen. Arkivbild

Foto: Gene J. Puskar AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-16 13:55

Kedjan tar därmed rygg på andra snabbmatskedjor, som McDonald's och Burger King.

Försäljningen i jämförbara restauranger i USA under andra kvartalet lyfte med drygt 16 procent för Domino's jämfört med ett år tidigare. Det kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på ett lyft på 11 procent.

Totalt lyfte Domino's intäkter med 13,4 procent till 920 miljoner dollar under det brutna räkenskapsårets andra kvartal, avslutat den 14 juni.

Nettovinsten lyfte till 118,7 miljoner dollar, 2:99 dollar per aktie, mot 92,4 miljoner, 2:19 dollar per aktie, ett år tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!