Sedan flyg och resor stÀlldes in i mars har stora delar av taxibranschens intÀkter försvunnit.
ââJag ligger fortfarande pĂ„ omkring en tredjedel till en fjĂ€rdedel av kassan i snitt, sĂ€ger Jan Lindroth, Ă„kare vid Taxi Stockholm.
Varje dag innebÀr stora inkomstbortfall för Äkarna och mÄnga har lÄnat pengar av slÀkt och vÀnner för att inte gÄ omkull.
ââJag har fĂ„tt lĂ„na pĂ„ mitt hus. Men alla fĂ„r ju inte lĂ„na, de som inte kan har jobbat jĂ€rnet och kört för det lilla som finns.
NÀrmare 70 konkurser har registrerats i taxibranschen efter den 1 mars och över 360 förare har förlorat jobbet, enligt en sammanstÀllning av Svenska Taxiförbundet. Det Àr frÀmst aktiebolag som lagt ner.
ââMen 65 procent av taxibranschen bestĂ„r av egenföretagare. De hankar sig nu fram sĂ„ gott det gĂ„r, sĂ€ger Claudio Skubla, förbundsdirektör pĂ„ förbundet.
Befarar fler konkurser
FÀrdtjÀnst, skolskjutsar och sjukresor har hÄllit taxiföretagen vid liv under vÄren.
ââMen nu stĂ€nger skolorna. MĂ„nga befarar att den stora mĂ€ngden konkurser kommer i augusti, sĂ€ger Skubla.
Han saknar ett omstÀllningsstöd som stÀrker Àven enskilda nÀringsidkares möjligheter att klara coronakrisen. Under onsdagen uppmanade riksdagen regeringen att Äterkomma med ett sÄdant förslag.
ââVi hade hoppats att det var pĂ„ plats redan i gĂ„r, sĂ€ger Skubla.
Samtidigt som resorna Àr försvinnande fÄ skymtar taxibranschen ett svagt ljus i tunneln: de privata resorna har ökat nÄgot.
ââVi tror att det Ă€r kopplat till utelivet, att fler Ă€r ute pĂ„ restauranger och cafĂ©er.
Utbildar om smittvÀgar
Svenska Taxiförbundet utbildar nu chaufförer och Äkare med baskunskaper om virusets smittvÀgar och spridning.
ââDet handlar om att inge förtroende hos kunderna. Att visa att vi spritar hĂ€nder innan och efter vi bĂ€r ut vĂ€skor. Att vi stĂ€dar bilen och torkar av dörrar och kortterminaler, sĂ€ger Jan Lindroth, som gĂ„tt kursen.
Att semesterfirare inte reser utomlands borde ÀndÄ tala för fler taxiresor, sÀger Skubla.
ââDet Ă€r bĂ€ttre att sitta i baksĂ€tet i en taxi Ă€n pĂ„ en full buss.