EU:s dataskyddsstyrelse (EDPB) skriver i beslutet att förbudet gÀller framtagande av personliga data för att skapa reklam som bygger pÄ anvÀndarens beteende.
Meta meddelade tidigare i veckan att anvÀndare i Europa ska erbjudas en betaltjÀnst sÄ att de slipper reklam pÄ de sociala nÀtverken. En representant för Meta sade pÄ onsdagen att erbjudandet med prenumerationstjÀnsten uppfyller regelkraven.
Meta-representanten sade att företaget samarbetat med EDPB för att nÄ ett resultat, vilket onsdagens beslut omkullkastar.
Beskedet frÄn EDPB innebÀr att Irland, dÀr Meta har sin bas för den europeiska verksamheten, mÄste genomföra beslutet inom tvÄ veckor och se till att det vinner laga kraft inom tre veckor.
Förbudet kan innebÀra ett kraftigt ekonomiskt bakslag för Meta, som berÀknas ha omkring 300 miljoner dagliga anvÀndare av Facebook i Europa.