Kungörelsen om ett brett samarbete om en ny transportled gjordes i korridorerna utanför G20-lÀndernas toppmöte i Delhi, Indien, pÄ lördagen.
USA, EU, flera lÀnder i Mellanöstern och Indien samlas i ett ambitiöst projekt att skapa en sammanvÀvd kommunikationslÀnk som kopplar ihop jÀrnvÀgar, hamnar med kraftledningar, dataöverföring samt rörledningar för vÀtgas.
ââDetta Ă€r verkligen stort, sade USA:s president Joe Biden nĂ€r projektet offentliggjordes. officiellt kallas det för Partnerskap för global infrastruktur och investering ( Partnership for global infrastructure and investment).
Han kallade transportleden för "historisk" medan Frankrikes president Emmanuel Macron ansÄg att planen Àr "verklig". EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen konstaterade att det var "mycket mer Àn bara en jÀrnvÀg och en kabel."
Bro mellan civilisationer
ââDet Ă€r en grön och en digital bro mellan kontinenter och civilisationer, sade von der Leyen.
Planen ses som en en satsning som ska utmana Kinas enorma projekt att bygga ett transportsystem som kallas Belt and road initiative (BRI) â men ofta kallad den nya sidenvĂ€gen.
Den kinesiska infrastruktursatsningen Àr tÀnkt att inkludera över 150 lÀnder i sex olika rutter. Den lanserades officiellt av president Xi Jinping 2013, men delar av den hade dÄ redan planerats och delvis byggts i flera Är.
MÄlet Àr att lederna ska vara fÀrdigstÀllda 2049 och beröra omkring 75 procent av jordens befolkning, enligt brittiska The Economists berÀkningar.
Kinas utökade ambitioner om inflytande i bland annat Asien har nu fÄtt ett direkt svar.
Historiska vÀgar
Liksom den nya sidenvÀgen tar projektet med den nya kryddvÀgen sitt namn frÄn de medeltida transportrutterna mellan Asien, Mellanöstern och Europa.
Indien Àr ett av de lÀnder som stÄr bakom satsningen, dÄ landet med 1,4 miljarder invÄnare kÀnner sig allt mer trÀngt av en ökad kinesisk marknadsdominans.
Initiativet inbegriper ocksÄ Àrkefienderna Israel och Saudiarabien som kan komma att samarbeta i det multinationella projektet. USA agerar för nÀrvarande aktivt med diplomatiska kontakter för att fÄ till stÄnd en normalisering mellan de tvÄ lÀnderna.
Ett mÄl med kryddvÀgen Àr att komma förbi den flaskhals som Suezkanalen utgör, dÀr transporter försenas genom intensiv och problematisk fartygstrafik.
Men omfattningen pÄ visionen Àr svÄr att överskÄda, sÄ ocksÄ prislappen och praktiska problem.
Markeringen var dock tydlig gentemot Kina och Folkrepublikens ledare Xi Jinping.
"Om projektet blir av sÄ kommer det att helt förÀndra spelplanen och föra Indien och Mellanöstern samman. Detta motverkar (Kinas) BRI-initiativ", skriver KinakÀnnaren Michael Kugelman pÄ The Wilson Center i Washington DC, USA.