Flera riktigt stora industriprojekt Àr pÄ gÄng i norra Sverige. Till exempel bygger Northvolt en batterifabrik i SkellefteÄ och i LuleÄ finns Hybritprojektet, som har som mÄl att tillverka fossilfritt stÄl.
Transporter
Men de stora satsningarna sÀtter infrastrukturen pÄ prov. BÄde anstÀllda och gods mÄste kunna transporteras.
DÀrför fÄr Trafikverket nu i uppdrag att utreda om redan beslutade infrastrukturinvesteringar kan tidigarelÀggas i Norrbotten och VÀsterbotten.
ââVi mĂ„ste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige. Att tidigarelĂ€gga infrastruktursatsningar Ă€r smart jobbpolitik och kan vara en viktig del i att snabbare nĂ„ mĂ„let att bli vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdsland, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Trafikverket ska ocksÄ utreda eventuella brister och flaskhalsar som kan uppkomma med anledning av de omfattande etableringarna som nu pÄgÄr och planeras. Trafikverket fÄr fria hÀnder att peka ut var bristerna finns, men Eneroth nÀmner bland annat Malmbanan och E4 vid SkellefteÄ.
Oklar kostnad
Exakt vilka projekt som kan tidigarelÀggas ska som sagt utredas, det Àr dÀrför oklart vilka kostnaderna blir. Men infrastrukturministern pÄminner om den nationella infrastrukturplanen pÄ nÀrmare 900 miljarder kronor som löper 2022-2033.
ââDet Ă€r en vĂ€l tilltagen ram, och det blir inom den ramen. Men utmaningen handlar nog inte sĂ„ mycket om resurser i det hĂ€r lĂ€get, utan om planeringsförutsĂ€ttningar, sĂ€ger Eneroth.
Senast den 22 november ska Trafikverket redovisa sitt uppdrag.