Maten tar nu nya vÀgar till kunderna frÄn odlare och bönder. Intresset för att köpa lokalt producerad mat direkt av producenten har ökat. Bönder ordnar egna kanaler, som Bondens egen marknad, och mÄnga sÀljer ocksÄ till exempel kött i egna smÄ obemannade gÄrdsbutiker.
Dessutom finns sÄ kallade rekoringar över hela landet, som innebÀr att kunden bokar varor via nÀtet och sedan hÀmtar ut dem pÄ en bestÀmd tid och plats dÀr bonden lÀmnar maten.
Under pandemin började allt fler handla mat via rekoringar, berÀttar Stina Dahlquist, bonde i Höglunda i JÀmtland.
ââToppen var under covidpandemin, direkt nĂ€r den var över gick det ned litegrann. Men nu upplever jag ingen nedgĂ„ng, sĂ€ger hon.
Hennes gÄrd sÀljer bland annat kött och grönsaker direkt till kunder i nÀromrÄdet via sin rekoring.
ââJag sĂ€ljer allt jag producerar via reko.
Hon berÀttar att nu, nÀr matpriserna rusat sÄ, tycker kunderna att de lika gÀrna kan handla maten direkt av bonden.
SmÄskalig och lokal
ââDen feedback jag fĂ„r frĂ„n kunderna Ă€r att det Ă€r ungefĂ€r lika dyrt att köpa av mig som att handla pĂ„ Coop eller Ica. DĂ„ vill de hellre handla av mig som Ă€r en smĂ„skalig producent. Jag behöver inte höja mina priser lika mycket som kedjorna.
Hon tror ocksÄ att mÄnga vill gynna smÄskalig produktion och lokala företag.
ââJag Ă€r imponerad av folk. De har det tufft ekonomiskt, Ă€ndĂ„ köper de lokalt producerad mat.
I SkÄne finns Mylla, som tagit idén att sÀlja direkt frÄn producent till konsument ett steg lÀngre. Mylla Àr en organisation som bildades av producenter 2019 för att kunna sÀlja sina varor till konsumenter via en gemensam webbplats.
ââĂn sĂ„ lĂ€nge Ă€r vi pyttesmĂ„. Vi rĂ€knar med att sĂ€lja för 25â27 miljoner kronor i Ă„r, men det hĂ€r kan bli en miljardaffĂ€r, sĂ€ger Jens Thulin, som Ă€r en av grundarna.
Han Àr sjÀlv köttbonde, och tröttnade pÄ alla mellanhÀnder. Tillsammans med andra producenter av kött, fÄgel, fisk, grönsaker och bröd skapades Mylla.
ââVi Ă€r runt 120 producenter nu, men fler kommer till och vi vĂ€xer. I december förra Ă„ret hade vi 736 unika artiklar pĂ„ hemsidan, i april hade vi 1 000.
Han berÀttar att hittills i Är har försÀljningen ökat med 230 procent.
ââVi har sĂ„lt lika mycket under fem mĂ„nader som under hela förra Ă„ret.
Varorna bestÀlls pÄ nÀtet och körs hem till kunder i framför allt SkÄne, men ocksÄ i viss mÄn i Stockholms- och GöteborgsomrÄdena. En liknande organisation finns i norr, Noah i UmeÄ.
Jens Thulin berÀttar att Mylla vill bli ett alternativ för kunder som vill köpa mat som Àr producerad i Sverige.
Kapar nÄgra led
Nu, nÀr priserna pÄ maten rusar i butikerna, ser han att bÄde kunder och producenter tjÀnar pÄ att handla med varandra direkt.
ââMan kapar nĂ„gra led.
ââOm priset ökar tvĂ„ kronor i butiken sĂ„ behöver kanske producenten bara höja med en krona. Det blir bĂ€ttre marginaler för oss och lĂ€gre pris för konsumenten.
FörutsÀttningen för att maten ska hitta hem till kunderna pÄ nya vÀgar Àr förstÄs nÀthandeln.
ââAtt kunna sĂ€lja via nĂ€tet Ă€r lite wow... Men vi vill ocksĂ„ inspirera kunderna, och inte vara anonyma producenter. PĂ„ matjĂ€ttarnas nĂ€thandel Ă€r det ganska trĂ„kigt.
Han tycker ocksÄ att det Àr bra att skapa alternativ till de stora kedjorna.
ââMatjĂ€ttarna fĂ„r mycket skĂ€ll nu, men vi vill inte peka ut nĂ„gon. Fast det Ă€r osunt att en marknad som omsĂ€tter en miljard om dagen bara har tre aktörer, sĂ€ger Jens Thulin.
Gustav Dellback Àr före detta Ica-handlare, som nu sadlat om och i stÀllet driver en slags distributionscentral för smÄ, lokala matproducenter, som ocksÄ hjÀlper smÄ producenter med digitalisering för att de ska nÄ ut.
Han sÀljer vidare till bland annat krogar och smÄbutiker över hela landet, sÄ att varorna frÄn exempelvis senapstillverkaren eller buljongproducenten nÄr en större marknad Àn den lokala.
ââVi kopplar ihop de smĂ„ matproducenterna med exempelvis delikatessbutiker. Producenter Ă€r ofta smĂ„, och har svĂ„rt att nĂ„ ut.
Ofta kan de bara sÀlja varorna mycket lokalt. Men via hans företag nÄr de bredare.
ââMan mĂ„ste inte in i Icas sortiment för att nĂ„ ut, sĂ€ger han.
Digitalisering
Nu hÀnder det vÀldigt mycket inom livsmedelssektorn, berÀttar han. Men i liten skala, Àn sÄ lÀnge. Andra vÀgar frÄn producenter till konsumenter öppnas via digitaliseringen.
ââJag tror inte att de stora kedjorna vet hur de ska hantera det som hĂ€nder nu. De Ă€r uppslukade av sin egen verksamhet.
Han tror att kunderna kommer att vilja handla allt mer pÄ sidan av kedjorna framöver.
ââMĂ„nga tror att det bara Ă€r hos kedjorna man kan handla mat. Men egentligen finns det jĂ€ttemycket mer. Det vĂ€xer nu, sĂ€ger Gustav Dellback.