De gotländska turistföretagarna är missnöjda med de priser som rederijätten Destination Gotland tar för att köra turister till ön.

– För en familj på fyra personer med bil kan det kosta mellan 4 000 och 5 000 kronor. Vårt pris ska ligga 35 procent under, säger Pigge Werkelin.

Han har tidigare startat flygbolagen Gotlandsflyg och Kullaflyg. Nu vill han göra samma sak fast på sjön.

I dag är det endast Destination Gotland som kör färjor till Gotland och de går från Nynäshamn och Oskarshamn. I juni nästa sommar hoppas Pigge Werkelin att den konkurrerande trafiken från Västervik är igång. Bolaget som ska köra heter Gotlandsbåten AB och för att kunna starta krävs 20,5 miljoner kronor.

Det mesta ska komma från företag på Gotland och i Västervik, men även från privatpersoner som vill investera. Enligt Pigge Werkelin räcker de pengarna för att köra de två första åren. Därefter ska bolaget vara lönsamt och – förhoppningsvis – ge vinst till delägarna.

Vilken färja som ska användas är än så länge hemligt. Om den ska köpas eller hyras är också hemligt.

– Den ska ta mellan 200 och 300 bilar och 1 000–1 500 passagerare. Men det är en liten marknad så jag vill inte säga något förrän allt är färdigt, säger han.

– Vi jagar på med delägare och vi har klart med tre femtedelar av kapitalet, ungefär 12 miljoner kronor.

Han har fått med sig några kända namn som Swedbanks vd Michael Wolf, hotellkungen Petter Stordalen, förre s-politikern Thomas Bodström och Ebba Lindsö, tidigare vd för Svenskt Näringsliv.

Idén med en ny färja tas emot med jubel i Västervik. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) ser stora möjligheter att locka fler turister.

– Då kan man gå på tåget i Linköping och sen direkt ombord på färjan, spåret går dit. Det kan stå Visby via Västervik på tåget, säger han.

Före 2009 krävdes statligt tillstånd för att köra färja till Gotland (koncession). Numera råder fri konkurrens.