Siktet Àr att börja flyga med fler plan med Arlanda som bas sÄ smÄningom.
ââDet visar vĂ„r optimism inför framtiden, sĂ€ger Ryanairs vd Eddie Wilson.
Runt 20 destinationer i Europa stÄr pÄ schemat, inklusive inrikesdestinationerna Göteborg och Malmö.
Beskedet kan ses som en ny inriktning frÄn Ryanair som brukar hÄlla till pÄ de mindre och billigare flygplatserna runt om i Europa.
Ryanair sÀger sig inte lÀmna Skavsta helt, utan tÀnker i nulÀget anvÀnda bÄda flygplatserna. HÀrom Äret avvecklade flygbolaget sin bas pÄ Skavsta, men har fortfarande trafik dÀr.
Samtidigt meddelar statliga flygplatsbolaget Swedavia att Ryanair kommer att utöka programmet en aning pÄ Landvetter samt Äterkomma till Malmö efter en pandemipaus. Jacob Pedersen, analytiker hos Sydbank som bevakar SAS, kommenterar i en analys att det hÀr nu sÀtter press pÄ SAS.
"Ryanair kan ta en stor andel fritidsresenÀrer. Ryanair-offensiven gör det nu Ànnu svÄrare för SAS att vÀnda tillbaka till ett överskott", skriver han.
I analysen poÀngteras att Ryanair varit skickliga pÄ att fylla sin flyg och att man tagit en andel nya resenÀrer som lockats av de lÄga priserna samtidigt som man ocksÄ tagit andelar frÄn andra bolag. "Detta kan ocksÄ komma att pÄverka priset pÄ andra rutter Àn de som Ryanair flyger pÄ", skriver Pedersen.
PÄ Stockholmsbörsen backar nu SAS-aktien en procent i linje med den generella utvecklingen.