âJag har ritat flera större byggnader i Linköping under den senaste tioĂ„rsperioden och jag mĂ„ste sĂ€ga att det frĂ„n mitt hĂ„ll kĂ€nns lite 'anonymt' att inte ha presenterat sig för Linköpingsborna sĂ€rskilt med tanke pĂ„ att jag faktiskt Ă€r uppvuxen i stadenâ, sĂ„ stĂ„r det i mejlet som arkitekt Linda Mattsson skickar in till oss.
Den hĂ€r artikeln kan alltsĂ„ ses som ett âhejâ till Linköpingsborna.
Linda Mattsson vĂ€xte upp i Hackefors med en syster och förĂ€ldrar som hon kallar âgoda byrĂ„kraterâ â mamma jobbade pĂ„ Skatteverket, pappa pĂ„ Landstingsfastigheter.
â Jag tecknade och mĂ„lade mycket nĂ€r jag var liten och höll pĂ„ med musik, spelade fiol, var aktiv i Musikskolan och Ă„kte pĂ„ lĂ€ger. Det var en vĂ€ldigt kreativ och dynamisk miljö som var viktig för mig, för jag hade inte det konstnĂ€rliga med mig hemifrĂ„n.
NÀr hon var 14 Är hade hon bestÀmt sig för att bli arkitekt. NÄgot som spelade in var en farfar i byggbranschen:
â Det var mĂ€ktigt att höra honom berĂ€tta om det han hade gjort, att han hade byggt en del av hotell Ekoxen, eller en kyrka i SkĂ€ggetorp. Han var stolt över det: âDet hĂ€r har jag gjort, jag har byggt en kyrkaâ, det var lite: âwow kan man göra det, kan man bygga en kyrkaâŠâ
Examen frÄn Chalmers -96 och en rad projektanstÀllningar pÄ White Arkitekter, sedan fick Linda Mattsson fast anstÀllning och flyttade med sambo Henrik till Stockholm.
â Efter ett tag bestĂ€mde vi att vi skulle bygga ett nytt hus för White och vi hade en tĂ€vling internt, som jag vann ihop med tvĂ„ jĂ€mnĂ„riga. Vi var 29 Ă„r och jag hade aldrig jobbat med ett nybyggnadsprojekt. Vi fick Kasper Salin-priset för det sedan.
Kasper Salin-priset, SM-guld i arkitektur, en dröm för mÄnga arkitekter.
Hur var det att vinna det priset nÀr du var sÄ ung?
â Ja, nĂ€r man inte vet vad man inte kan sĂ„ kan man ha ganska stort sjĂ€lvförtroende (skratt). Jag fick frĂ„gan sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger: âVad ska du göra nu dĂ„ nĂ€r du redan vunnit Kasper Salin-priset?â, sĂ„ jag fick hitta pĂ„ ett svar: âJa men dĂ„ ska jag vinna det igen!â.
PÄ detta följde nÄgra hektiska Är. 2004 började hon jobba med projektet Nya Karolinska. I samma veva kom barnen och familjen flyttade frÄn innerstaden till lÀgenheten i Sickla dÀr de bor idag.
Vad har du att sÀga om kritiken av Nya Karolinska?
â Kritiken har ju frĂ€mst handlat om finansiering och hur vĂ„rden organiserats och inte i sĂ„ hög grad om byggnaderna. Mycket som har skrivits Ă€r tyvĂ€rr inte korrekt. Till exempel Ă€r det en missuppfattning att kostnaderna ökade, det var inbyggt i projektet att det skulle bli dyrt.
Linda Mattsson Àr profilerad pÄ storskalighet eftersom White Arkitekter av tradition har jobbat mycket med samhÀllsbyggnad. Efter Nya Karolinska var det dags för ett projekt i tvÄmiljardersklassen: utbyggnaden av US i Linköping som pÄbörjades 2010, det första projektet som ansvarig arkitekt.
Ekonomi, hĂ„llbarhet, tillgĂ€nglighet â mĂ„nga aspekter skulle vĂ€gas samman till en helhet som i slutĂ€ndan ocksĂ„ hade ett attraktivt utseende. De förslag som lades fram av ansvarig arkitekt med team utformades i dialog med byggherrar och övriga aktörer â mĂ„nga aktörer â allt som allt ett hundratal individer.
Man tÀnker ju att en arkitekt jobbar med estetik?
â Jag skulle sĂ€ga att det Ă€r tio procent kreativt arbete och 90 procent kommunikation och samarbete.
Hur Àr det, att jobba sÄ mycket med allt det dÀr andra?
â Jag tycker att det Ă€r jĂ€ttekul med projektledning. Det Ă€r kul att se till sĂ„ att alla fĂ„r en gemensam vision och jobbar för en gemensam sak.
Vad Àr du mest stolt över av det du gjort som arkitekt?
â Studenthuset. Jag blir faktiskt vĂ€ldigt tagen nĂ€r jag kommer in dĂ€r. NĂ€r man ser de som sitter dĂ€r och jobbar och ser ut att trivas. Att det Ă€r sĂ„ vĂ€lkomnande och inkluderande. Det kĂ€nns meningsfullt att bidra till att de hĂ€r studenterna klarar sina studier lite bĂ€ttre, kanske.
Trivsamheten har inte kommit till av en slump:
â Vi valde ut 60 biblioteksrum frĂ„n arkitekturhistorien som vi tyckte var fina och analyserade dem. DĂ„ kom vi fram till att ett bra dagsljus Ă€r det absolut viktigaste. Utblickar mot naturen. Kontakt mellan vĂ„ningsplanen. Rum i trĂ€.
Inte minst Àr Linda Mattsson nöjd med husets placering mellan befintliga 70-talslÀngor och Àldre lador.
MĂ„nga privatpersoner har hört av sig och tackat för studenthuset. Men alla Ă€r inte nöjda. Av organisationen Arkitektuppropet utsĂ„gs det till plats 22 pĂ„ listan över Sveriges fulaste byggnader. Motivering: âDen ser ut som en lĂ„da som rymt frĂ„n 1960-talets fulaste periodâ.
Vad tÀnker du om det?
â Jag tycker att det Ă€r viktigt att mĂ€nniskor diskuterar arkitektur, men dĂ„ ska man göra det i sitt eget namn, anonyma motiveringar vill jag inte kommentera.
Oavsett upphovsman Àr sextio- och sjuttiotalshusen en nagel i ögat pÄ mÄnga. NÀr Linda Mattsson svarar pÄ frÄgan vad som Àr hennes stil Àr det den eran hon tÀnker pÄ:
â Jag har behövt förhĂ„lla mig till sjuttiotalet genom hela min karriĂ€r. NĂ€r jag jobbade med vĂ„rt kontor i Stockholm lĂ€ste jag in mig pĂ„ sjuttiotalets strukturfilosofi. Det Ă€r ju inte byggnader som sĂ€rskilt mĂ„nga uppfattar som attraktiva, men det fanns en lĂ„ngsiktighet i konstruktionen.
Tycker du att sjuttiotalshus kan vara snygga?
â Man fĂ„r titta lite bortom det mest uppenbara nĂ€r det gĂ€ller sjuttiotalsbyggnader. Det finns till exempel en stark materialitet i den epoken, med betong och tegel som kan vara jĂ€ttefint.
Den dÀr kÀnslan av mÀktighet som du kÀnde nÀr din farfar pratade om byggnader som han uppfört, kan du kÀnna den?
â Den kĂ€nslan avtar nog lite nĂ€r man varit med nĂ„gra gĂ„nger. Men den dĂ€r första gĂ„ngen man sĂ„g stommen till ett bygge resas, den upplevelsen fĂ„r man bearbeta ett tag⊠Det Ă€r fruktansvĂ€rt plĂ„gsamt skulle jag sĂ€ga.
PlÄgsamt?
â Ja, nĂ€r man har gĂ„tt pĂ„ bygget och tittat, man Ă€r helt slut efter det. HjĂ€rnan mĂ„ste stĂ€lla om frĂ„n att nĂ„got som varit en tanke sĂ„ lĂ€nge inte Ă€r det lĂ€ngre utan har blivit en fysisk verklighet⊠Men kĂ€nsla av makt, nej det skulle jag inte sĂ€ga.
Vad önskar du för framtiden?
â Att jobba med hĂ„llbarhet, det Ă€r mitt stora engagemang. Jag har jobbat som arkitekt i 25 Ă„r och det hĂ€r Ă€r ju den största förĂ€ndringen, inom en tioĂ„rsperiod behöver vi hitta sĂ€tt att jobba klimatneutralt. Vi mĂ„ste börja anvĂ€nda de lokaler vi har effektivt. Inte riva och bygga nytt. Ă terbruka material och anvĂ€nda trĂ€.
Tycker du att det har skett en förÀndring i arkitektkÄren nÀr det gÀller detta?
â Branschen Ă€r ju pĂ„ de hĂ€r frĂ„gorna, men det gĂ„r lite för lĂ„ngsamt. Men som med studenthuset, nĂ€r det pĂ„börjades 2014 fanns inte tekniken för att bygga helt i trĂ€. Nu finns den tekniken.