Iris Johnsson föddes i Nässjö, men då fadern var predikant bytte familjen bostadsort flera gånger.
Iris ville gärna ägna sig åt läraryrket. 1947 tog hon studentexamen och våren 1949 tog hon småskollärarexamen vid seminariet i Falun. Sin första tjänst som lärare hade hon vid Hjälmarens strand i Ekeby och Gällersta socken (nu Örebro kommun). Till och med vårterminen 1960 var hon i Ekeby-Gällersta. Hennes intresse för de elever, som behövde mer stöd i sin undervisning växte fram då hon de sista två åren var lärare i hjälpklass. Hennes känsla för dessa elever ökade starkt. Höstterminen 1960 blev hon lärare på Statens försöksskola i Linköping under professor Eve Malm-qvists ledning. Hon tjänstgjorde även som pedagogassistent på dåvarande Regionssjukhuset i Linköping.
Vårterminen 1963 genomgick hon hjälpklasslärarutbildning i Linköping.
Den 1 januari 1971 anställdes Iris Johnsson som studierektor vid Mjölby-Motala särskola. Då var landstinget huvudman för sär-skolan, därmed blev vi också arbetskamrater. År 1974 förordnade dåvarande Kungliga skolöverstyrelsen henne till ordinarie rektor.
Omsorgslagen för psykiskt utvecklingsstörda gällde från 1 juli 1968. Den kom att vara helt revolutionerande. Bland annat gav den alla psykiskt utvecklingsstörda barn under 7 år rätt till undervisning i för-skola. De hade skolplikt mellan 7 och 21 år. Det betydde att särskolans undervisning ökade kraftigt under 1970-talet. Spännvidden på elevernas förutsättningar och behov är stor hos dessa elever. Men Iris växte snabbt in i sina nya arbets-uppgifter. Med sina djupa kunskaper och sitt stora engagemang var hon en tillgång för särskolan, men också för oss i särskolans skolledargrupp.
Normaliserig och integ-rering var nyckelord i verksamheten. Genom särskolans integrering och stora samverkan med de olika kommunerna i förkola, grundskola och gymnasie-skola kom tidigt tanken på att kommunerna borde ta över ansvaret för hela sär-skolan; det var ju deras egna barn det handlade om. Den 1 januari 1992 övertog kommunerna i Västra rektorsområdet ansvaret för sär-skolan. I samband med detta utnyttjade Iris Johnsson sin möjlighet att avgå med garantipension.
Förutom särskolan hade Iris också ett annat stort intresse; att vårda och utveckla sin förnämliga trädgård. För detta arbete erhöll hon Hushållningssällskapets diplom.
Vi är tacksamma för den långa och fina arbetsgemenskapen vi haft och för alla fina minnen.