Minnesord

Linköping2003-01-22 05:19

Jan Unenge

"Vi har länge lärt eleverna att tänka som vi.

Nu är det på tiden att vi lär oss att tänka som eleverna."

Budskapet kom från Jan Unenge, den entusiastiske matematikläraren, uppskattade lärarutbildaren och store glädje-spridaren, som inte längre finns ibland oss.

Under många år var det tradition att Jan Unenge skulle avsluta Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö. Kursarrangörerna visste att om Jan Unenge stod för den avslutande föreläsningen var det ingen som lämnade kursen i förtid.

Jan Unenge var med om att bilda Sveriges Matematiklärarförening och blev dess förste hedersmedlem på grund av sina insatser för föreningen och för matematikundervisningen i Sverige.

Redan på 50-talet var Jan Unenge en framgångsrik läroboksförfattare i matematik för realskolan och enhetsskolans högstadium. Efter att ha blivit lektor vid lärarhögskolan i Jönköping 1970 gjorde hans självklara auktoritet honom till centralgestalten vid alla konferenser han deltog i. Alla lyssnade till Jan Unenges synpunkter, vilka han framförde med ett stort mått av humor och han hade alltid skrattarna på sin sida.

Vid den första matematik- biennalen 1980 i Folkets hus i Stockholm medverkade Jan Unenge tillsammans med sina lärarstudenter med revyn "3,14 eller Där fick du pi". Biennalen liksom revyn gjorde stor succé och att matematikbiennalerna i fortsättningen snabbt blev fullbokade var till stor del Jan Unenges förtjänst. Själv ansvarade han för matematikbiennalerna på Elmia i Jönköping 1984 och 1986.

Jan Unenge var en given huvudperson vid samtliga matematikbiennaler. Vid den senaste i Norrköping 2002 ställde han frågan "Vad skall grundskolans matematik handla om?" och ville få igång en diskussion om huruvida dagens skolmatematik uppfyller kraven på att vara en del av allmän bildning. Han provocerade de närvarande matematiklärarna genom att påstå att förmågan att kunna lösa en ekvation knappast kunde höra till allmän bildning.

Från matematikerhåll har kanske Jan Unenge betraktats som en svikare eftersom han ansåg att matematikämnet var något övervärderat. Men han såg med oro på att många elever i grundskolan riskerade att få sitt självförtroende raserat på grund av svaga resultat i matematik. Så sent som i nr 24-25:2002 av Dagens Forskning gav Jan Unenge uttryck för sin ståndpunkt i en bitsk debattartikel.

I Nämnaren, Tidskrift för skolmatematik, berättade han med värme och humor om den lågpresterande eleven Torvar som inte kunde klara andra beräkningar än de som förekom i verkliga livet.

På sista sidan i Nämnaren skrev Jan Unenge under åtskilliga år satiren "Pedagorien News" vilket medförde att många i likhet med undertecknad läste Nämnaren bakifrån.

När Sveriges Matematiklärarförening bildades var Jan Unenge angelägen om att föreningen skulle omfatta lärare i matematik från förskola till gymnasium. För honom var det viktigt att klasslärare skulle känna sig som matematiklärare. Till viss del har detta lyckats. Av deltagarna i matematiklärarföreningens sommarkurser och i matematikbiennalerna undervisar mer än en tredjedel i förskolan och i grundskolans år 1--6.

Jan Unenge har lämnat ett svårfyllt tomrum efter sig och vi i Sveriges Matematiklärarförening kommer att sakna honom mycket men minnas alla stunder av glädje som han har givit oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om