Bengt Joel Andersson
Bengt Joel Andersson blev 84 år gammal. Han var en matematiker med starkt intresse för matematikens användning i vitt skilda sammanhang. Uppgifterna som professor i hydromekanik på KTH och ordförande i Svenska matematikersamfundets kontaktnämnd förde honom in på många fält. Hans intresse för trafikfrågor, bl a vidareutvecklingen av Lennart Carlesons trafikmodell för landsvägstrafik, ledde till engagemang som ledare för den expertgrupp som biträdde "1961 års trafiksäkerhetskommittée". Det var en serie svårt olycksbelastade helger som fick kommunikationsminister Gösta Skog-lund att införa tillfälliga hastighetsbegränsningar och tillsätta utredningen för att vetenskapligt studera effekterna av åtgärden. Ett omfattande datamaterial bestående av dagliga uppgifter om trafikvolym och antal inträffade trafikolyckor insamlades och analyserades med en ny statistisk metod. Resultaten visade entydigt att såväl antalet olyckor som deras svårighetsgrad var lägre under perioder med hastighetsbegränsning sedan hänsyn tagits till de varierande trafikvolymerna. Sedan högertrafikomläggningen har vi därför haft hastighetsbegränsning. Undersökningarna blev internationellt uppmärksammade och ledde till flera vetenskapliga publikationer. För mig var det mycket lärorikt att få arbeta tillsammans med Bengt Joel Andersson och ta del av hans starka engagemang och djupa matematiska kunskaper.
Professor emeritus
Förutvarande rektor för Linköpings universitet