Nu blir kommissarien pensionär

Efter 45 år inom polisen har nu kommissarie Göran Gustavsson lagt polisspaden på hyllan. Många bilar har stoppats av den spaden under åren.

LINKÖPING2003-01-21 05:39

Under fyrtio av de fyrtiofem åren har Göran arbetat inom trafikpolisen, nu sedan många år dess chef. Han är omtyckt i leden och efterträdaren Hans Lundgren får en välsedd mantel att axla.

Göran lyckades få sin vilja fram, totalt har han och den nytillsatte ersättaren, Hans Lundgren från Norrköping, arbetat sida vid sida i tre månader.

Redan i februari fyllde Göran 65 år. Men mycket fanns kvar att göra och själv var han inte alls inställd på att sluta jobbet. Året ut blev han kvar och hann, i alla fall lite bättre, ställa in sig på sin pensionering.

Inte lätt kapa trådar

-- Trivs man med arbetsuppgifter och arbetskamrater så är det inte så enkelt att bara klippa av för att man fyller år, säger han.

Och riktigt slut är det inte ännu med jobb. Han ska arbeta lite som konsult i trafiksäkerhet, ett arbete han ägnat sig åt i perioder sedan 1984. Uppdragsgivaren, Sweroad, är ett dotterbolag till Vägverket som exporterar trafiksäkerhet till länder som inte kommit lika långt på området som vi i Sverige.

Utbildning, utveckling och organisation är hörnstenarna i den verksamheten. Sedan starten i Botswana har han hunnit med en hel del länder, och några står på väntelistan.

Världsligt arbete

Han delar upp sina besök i länderna i perioder om tre till fyra veckor. Den tiden räcker hyfsat för jobbet och det gör det mer drägligt att vara borta hemifrån än i längre perioder, samtidigt som hustrun Ulla haft möjlighet att följa med.

Jamaica har fått hjälp, liksom Jordanien, Sri Lanka och Turkiet. Kvar att utbilda är Lesotho, Costa Rica, Tanzania och Libanon.

Tankarna går ofta till det han upplevt vid sina besök som "icketurist". Om det enormt fattiga Sri Lanka som har så vacker natur, Costa Rica som "också var väldigt fint".

Med tiden har det ändå blivit lite vardag att arbeta i de nya länderna, men också en stor glädje att återuppleva det egna landet.

-- 1984 när vi kom till Botswana var det som att komma rätt in i bushen. I dag betecknas landet som Afrikas Schweiz. Det har gått fort i ett land som faktiskt blev självständigt först 1966.

Skrämmande om aids
Men trots framgångar i landet så är aids en farsot som dräper alltfler invånare. I mitten av 80-talet när Göran och hans arbetskolleger kom dit var genomsnittsåldern närmare 60 år. Nu är den 38.

Då låg Sida bakom projekten, nu finansieras de mestadels av världsbanken. Bra, säger Göran, det sätter större press på mottagarlandet.

Vi lämnar han utlandsengagemang och tittar bakåt på hans tid i Sverige. Född i Normlösa och polis i 45 år. Mycket har hänt under åren "vid trafiken", som det heter inom polisen.

-- De första åren jag arbetade dog mellan 1 200 och 1 300 personer i trafiken varje år. Nu är den siffran nere på cirka 550.

Men nollvisionen, hur går det med den?

-- Nollvisionen har aldrig inneburit att vi ska kunna förvänta oss att hamna på noll dödsfall i trafiken. Nej, men däremot innebär den att vägar byggs så att ingen ska dödas som håller sig inom systemet.

-- Förr kalkylerade man med dödsfall vid trafikbyggen, så är det inte sedan visionen infördes.

Klara förbättringar

Även om nolltal på årsbasis för trafikdöda knappast är tänkbart så har siffrorna ändå förbättrats betydligt.

-- Under ett av mina första år hade vi på vägen mellan Gränna och Ödeshög 36 döda. Nu är siffran för hela länet runt 20 döda per år. En klar förbättring inte minst med tanke på den ökade trafiken under åren.

Nu när tiden finns för egen verksamhet ska han se över villan hemma i Vikingstad. Där har familjen bott i 35 år och en hel del finns att ta tag i. Båda barnen bor också i närheten och även i deras bostäder kan en hjälpande hand behövas. Och inte är det så tokigt att få mer tid med de fem barnbarnen heller.

Polisen vid Hilton

Som polis har han varit med om fyra stora flyttar. Uppe på Garnisonen blir nog bra, säger han, men det är lite tokigt att vara utspridda över flera hus.

-- 1989 var det allvarligt tal om att bygga polishus på den tomt där hotell Hilton ligger nu. Om vi byggt där så hade vi säkert inte behövt flytta igen.

Han hade hoppats få se en stor förbättring innan han slutade. Nu ser han framåt och önskar att den trots allt genomförs. Det handlar om en nationell trafikpolis.

-- I dag finns 21 län och en chef för varje. Allt skulle gå så mycket smidigare och bli mer likställt om det fanns en ledning som drog upp linjerna. Så har man det i Danmark, Norge och Finland. Jag ser det som en stor brist att det inte fungerar på det sättet i Sverige, säger kommissarie Göran Gustavsson som med delade känslor blickar fram mot all nyfunnen frihet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om