Olle Klinker

Linköping2002-01-24 09:47

Olle Klinker gjorde en verklig pionjärgärning inom den svenska flygindustrin. Han var nämligen den ende provflygaren och ledaren inom flygutprovningsområdet i vårt land som verkat under nära nog Saabs hela flygplansbyggarhistoria. Han spelade en nyckelroll redan under utprovningen av flygplan J-21R, vårt första jetflygplansprojekt. Under denna utprovning råkade Olle ut för ett haveri där marginalen till överlevnad var minimal. Han lyckades dock behärska den svåra situationen och rädda sig med fallskärm och dessutom göra värdefulla observationer till gagn för den fortsatta utvecklingen. För denna insats belönades han med Stockholms-Tidningens bragdmedalj.

Ett annat exempel på Olles eminenta förmåga som provflygare inträffade under tidigt 50-tal i samband med de forskningsinriktade flygproven i flygplan 210, "Lilldraken". Under ett prov vid hög anfallsvinkel gick flygplanet in i en så kallad superstall, ett då ganska okänt flygtillstånd, som på den relativt låga flyghöjden normalt skulle ha resulterat i haveri. Olle lyckades emellertid genom skicklighet och intuitiv flygkänsla häva superstallen och ta hem flygplanet i gott skick.

Olles ledarstil kännetecknades av entusiasm inför tekniska utmaningar parat med att vara en finstämd människa och kamrat. Med denna särpräglade ledarstil kom Olle att spela även en nyckelroll som utprovningsledare och ingående i projektledningen för både flygplan 35 Draken och 37 Viggen. Han hade en brinnande övertygelse att hinder är till för att övervinnas och att allt -- nästan -- går att åstadkomma bara man tar i. Egenskaper som passar synnerligen väl för en projektledare.

Han kom vidare att kraftfullt engagera sig i planläggning och utprovning av Saabs civila flygplansprojekt Saab 340. För alla projekten gäller att deras utprovning är mycket omfattande och resurskrävande. Det erford-ras följaktligen extraordinära insatser av personal på alla nivåer. Olles fina ledaregenskaper kom i detta sammanhang till sin fulla rätt och var en stor tillgång när det gällde att få utprovningsorganisationen att ställa upp på de tuffa planerna -- och att få människorna att ge järnet.

1968 blev Olle chef för flygprovavdelningen och 1980 blev han chef för den samlade utprovningsverksamheten. Olle utnämndes 1982 till direktör för utprovningssektorn. Olle kom då att mycket aktivt driva Saabs utveckling av teknik, metodik och utrustning av flygburen utprovning. Detta var en mycket viktig förberedelse inför utprovning av flygplan 39 Gripen som fått ett flygburet mätsystem av högsta internationella klass.

Olle var en hängiven medlem av SETP, The Society of Experimental Test Pilots, där han var en av Europas äldsta Fellows. Olle fick en rad utmärkelser för sina insatser. År 1949 fick han Stockholms-Tidningens guldmedalj för "året flygprestation". År 1977 fick han Thulinmedaljen i silver för att "i hög grad har bidragit till utvecklingen av moderna flygplan". År 1985 fick Olle som första europé det så kallade Doolittle-priset, en utmärkelse som delas ut av SETP till en medlem för "outstanding technical management in aerospace technology".

På fritiden var Olle en hängiven bergsklättrare och erövrade många toppar ute i världen under år som gått.

Olle Klinker var i allt han företog sig en kämpe. Vi saknar en fin människa och en god vän.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om