Pensionerad två gånger

I går fyllde han 60 år. Han gjorde samtidigt sitt sista arbetspass som pilot på Skyways Köpenhamnslinje från Linköping. Nu är han pensionär för andra gången.

LINKÖPING2003-08-21 06:56

Förre fältflygaren och Drakenpiloten Gunnar Kjellin, Vikingstad, gick första gången i pension vid 55 års ålder. Han hade då för länge sedan lämnat jaktflygtjänsten och hade en spännande specialtjänst vid flygvapnets transportenhet på Bromma.

Gunnar Kjellin föddes och växte upp i Östersund. Han har alltid varit intresserad av bilar och satsade en gång på att bli bilbesiktningsman.

Tjänst och gentjänst

-- Att jag blev fältflygare, berodde på en ren tillfällighet, säger han. Under bilmekanikerutbildningen i Östersund hjälpte jag en gång en fältflygare med dennes bil. När jobbet var klart, och bilägaren ville betala, så ville jag inget ha.

Då kan väl jag kan få bjuda på en flygtur, sade piloten.

Så blev det. Och flygturen i flygvapnets dåvarande skolflygplan SK 16, och samtalet med piloten, förde in Gunnar Kjellin på flygarbanan. Av flygvapnets 1 500 sökande det året, blev han några år senare en av de 25 som klarade utbildningen.

Specialuppdrag

Hans första jobb som fältflygare var på Västmanlands flygflottilj i Västerås. Han har under alla flygaråren varit lyckligt lottad och inte varit med om några allvarliga tillbud, men spännande och upplevelserikt, har det varit många gånger.

Hans uppgift på transportenheten i Bromma var nämligen att flyga kungligheter och mi-nistrar runt om i världen. Han flög till exempel många gånger Carl Bildt till och från FN-uppdrag i före detta Jugoslavien.

Han pensionerades 1998 från flygvapnet. Han anställdes då som trafikflygpilot på Skyways.

Har raggarbil

-- Jag hade nu möjlighet att fortsätta Skywaysjobbet fem år till, säger han, men jag vill bli pensionär. Jag vill ha några sköna år medan jag är frisk och kry. Jag får ibland en tankeställare, när barndomsvänner avlider, eller när jag i dödsannonser ser att personer, som är yngre än jag, har gått bort.

Bilintresset, som aldrig ledde till något yrke, har han bevisligen kvar. Han är medlem i den lilla, mycket exklusiva Edsel-klubben. Edsel är namnet på en bilmodell som i slutet på 1950-talet blev amerikanska Ford- fabrikens största misslyckande. Efter kort tid lades tillverkningen ner, av det enkla skälet att bilen var oerhört svårsåld.

-- I dag är det världens finaste raggarbil, säger Gunnar Kjellin förnöjt.

Och sista dan på flygarjobbet kunde han ta sin Edsel Citation, årsmodell 1958, och köra hem till Vikingstad.

Vill bygga om

Gunnar Kjellin vill också själv bygga om bostadshuset så att det blir ännu trivsammare åt honom och hustrun Sonja. Segling och utförsåkning finns också bland fritidsintressena. Den nyblivne pensionären ser fram mot sitt nya liv.

60-årsfirandet började redan 15 augusti. Då hade Gunnar Kjellin sina två syskon med familjer hemma i Vikingstad. På lördag blir det fest nummer två. Då har han öppet hus för arbetskamrater och vänner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om