En eldsjäl som flyger högt. Det är en pass-ande beskrivning på Simon Posluk i Linköping. Han fyller 30 år om en vecka och innan dess ska han ha dubbelkalas med hustrun Lidia som fyllde 30 år i april.
-- Det ska bli roligt. Vi har hyrt en lokal på Vårdnäs stiftsgård och ska ha fest för 55 personer nu på måndag, säger Simon som tycker att det känns bra att fylla 30 år.
-- Fast åren går ganska fort nu. I synnerhet sedan vi fick barn.
Simon tänker tillbaka till sin egen barndom och berättar att han gärna byggde med lego som grabb. I synnerhet helikoptrar.
-- Jag tyckte om serien Magnum P. I. Jag tror att det var den som inspirerade mig, eftersom Magnum hade en kompis som var helikopterpilot och flög en regnbågsfärgad helikopter.
Deckarserien tog slut så småningom, men det gjorde inte Simons intresse för helikoptrar. Efter mycket funderande och en hel del sparande av sommarjobbspengar bestämde han sig för att ta flygcertifikat för helikopter på en flygskola i Stockholm. Det var 1997 och efter avlagd examen fick han jobb på Luftfartsverket i Norrköping. Fast inte som pilot, utan som informatör.
-- Jag hade jobbat som ungreporter på Corren när jag gick på gymnasiet och tyckte om att skriva. När Luftfartsverket sökte en informatör/skribent med intresse för flyg sökte jag och fick jobbet.
Simon beskriver tiden på Luftfartsverket som rolig och givande. Han fick jobba med flera webbaserade projekt riktade mot piloter. Fast egentligen var det inte alls det han hade tänkt arbeta med.
Vid mitten av 1990-talet hade han nämligen börjat läsa till ekonom vid Linköpings universitet och samtidigt som han arbetade på Luftfartsverket pluggade han två år på Institutet för högre marknadsutbildning i Stockholm.
Att göra flera saker på en och samma gång verkar inte vara några problem för Simon.
-- I samband med millennieskiftet blev jag nyfiken på hur det skulle vara att jobba som konsult och sökte jobb på Öhrlings Pricewaterhouse Coopers i Linköping. I dag jobbar jag där som verksamhetskonsult.
Simon berättar att han hjälper företag och organisationer med ekonomisk rådgivning. Oftast rör det sig om företag som har ekonomiska problem. Fast han är ännu inte färdig civilekonom. Det tänker han bli till jul.
-- Jag återupptog ekonomistudierna år 2002. Först läste jag på halvfart, eftersom jag jobbar heltid. Men nu läser jag på helfart.
Hur hinner du med allting med tanke på att du även är småbarnsförälder?
-- När barnen har somnat på kvällen kan jag läsa ostört någon timme. Sen går en del av helgerna åt till att läsa. Tyvärr blir det mycket för min fru på det sättet, men nu börjar vi se ljuset i tunnelns slut.
Hinner du med att flyga någonting?
-- Det är en prioriteringsfråga. Familjen går först. Men jag flyger så pass mycket att jag kan upprätthålla mitt flygcertifikat. I april var jag i London och passade på att hyra en helikopter, säger Simon och påpekar att det är betydligt billigare där än i Sverige.
-- Tillsammans med en annan pilot flög vi över landsbygden utanför London och landade för att äta lunch på en restaurang som hade helikopterplattform. Att flyga ger en ny dimension eftersom man ser världen tredimensionellt från luften.
Har dina barn ärvt intresset?
-- Vi får väl se med Lukas, men han är så liten än. Jonathan tycker definitivt inte om att flyga, säger Simon och berättar att det var morgonens samtalsämne vid köksbordet.
-- Förutom att han tycker att det är tråkigt och bli illamående, så tycker han inte om känslan av att planet verkar stå stilla i luften.