Tore GullstrandMinnesord

Linköping2002-01-29 04:01

Tekn dir och tidigare vice verkställande direktören i Saab-Scania, Tore Gullstrand, har som tidigare meddelats avlidit. Han efterlämnar barnen Ingela och Stefan med familjer.

*

Med Tore Gullstrand har en av de verkliga pionjärerna inom svensk flygverksamhet gått bort. Redan i barndomen började flygintresset, vilket kom att prägla hela hans aktiva liv.

Efter studentexamen i Nyköping avlade Tore civilingenjörsexamen vid KTH (skeppsbyggnad och flygteknik), blev 1950 tekn lic och 1952 tekn dr inom området gasdynamik.

Han bedrev forskning vid KTH 1945--1952, huvudsakligen inom aerodynamik och flygteknik, och var 1947--49 t f professor. 1953 blev han flygingenjör 1 gr i flygvapnets reserv. Han var såväl pilot som helikopterförare.

Tore Gullstrand anställdes 1953 på Saab i Linköping som chef för systemanalys, som utgjorde grunden för robot- och rymdverksamheterna. Han blev överingenjör 1959 och chef för den systemtekniska avdelningen och den tekniska direktörens ställföreträdare.

Han byggde under 60-talet upp systemtänkandet på Saab vad gäller vapensystem och beväpning. Det gällde att bl a analysera hela vapensystemet från ett systemtekniskt betraktelsesätt. Detta fick först tillämpning på de senare versionerna av Draken. Nästa steg blev projekteringen av flygplan 37 Viggen, i vilken Tore Gullstrand tog en mycket verksam del. Viggens försvarssystem är i högsta internationella klass.

Under slutet av 1970-talet accentuerades problemen -- och debatten -- kring svensk flygindustris fortsatta möjligheter att utveckla och tillverka flygmateriel i internationell konkurrens. Till de lösningar som Saab-Scania tog fram bidrog Tore Gullstrand förtjänstfullt. Det gällde dels satsningen på civilflygplan och dels, på den militära sidan flygplanet Jas 39 Gripen. Tore var en drivande kraft för att lansera idén med ett litet effektivt enhetsflygplan. Jas är i dag internationellt det mest moderna flygplanet i sitt slag.

Tore Gullstrand var en teknisk visionär. Han hade en stor känsla före framtida teknologier. Det hade stor betydelse vid projekteringen av Viggen och Jas, men också för att ange inriktningen inom rymdområdet. Tack vare hans målmedvetenhet har detta område blivit ett framgångsrikt arbetsfält för svensk industri. Han var också under många år ledamot av Rymdstyrelsen. I en artikel för flera decennier sedan förutspådde han att före år 2000 skulle man kunna flyga i en rymdfärja till Australien.

Tore var ledamot av Ingen-jörsvetenskapsakademien, Krigsvetenskapsakademien och Vetenskapsakademien. Han tilldelades Thulinmedaljen i guld 1965 och 1985, IVA:s stora guldmedalj -- i bägge fallen för sin livsgärning inom svensk flygindustri.

Tore Gullstrand var en varm människa, som alltid hade tid för sina medarbetare, och han var en god lyssnare. Det var stimulerande att arbeta tillsammans med honom tack vare hans idérikedom, intellektuella rörlighet, hans obegränsade arbetsförmåga och hans lätt studentikosa framtoning.

En flygentusiast, en inspirerande kollega och god vän har gått ur tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om