FrÄgan kommer dock tillbaka.
-- Ofta i en fas dÀr man fÄr lite tid för sig sjÀlv, kanske som Àldre student, tonÄrsförÀlder och pensionÀr. DÄ undrar man: Men jag dÄ? Vad vill jag göra med de möjligheter som jag fick?
Göran Rehnström, domkyrkokomminister i Linköping, möter den vuxne sökaren, till exempel i de studiegrupper om tro som han leder.
De som kommer till studierna Àr sÀllan direkt knutna till kyrkan. Tidigare har de inte varit intresserade, men nu letar de efter nÄgot som Àr sÄ pass viktigt att de vill undersöka om det gÄr att anförtro sig Ät kyrkan. Kommer kyrkan att visa respekt för sökandet?
-- Det hÀr Àr ett slags förstadium till att sökande mÀnniskor tar ett aktivt steg in i kyrkan, sÀger Göran Rehnström.
PÄ studietrÀffarna blir det enkelt och naturligt och helt okej att prata om livsfrÄgor. Det gör vi sÀllan i andra sociala sammanhang. Vi pratar politik, jobb, ekonomi. LivsfrÄgor undviker vi helst.
Men att vi stÀller frÄgan om meningen med livet Àr ett uttryck för hÀlsan, sÀger Göran Rehnström. Det visar att vi har andra dimensioner.
Annars tycks det som om vi gjort arbetet till meningen med livet.
-- Livet handlar inte om att springa frÄn en sak till en annan. VÄr tids snabba uppskruvade tempo och rytm skapar beroende. Inte har det blivit bÀttre av att vi tagit bort en vilodag i veckan.
NÀr sökandet efter nÄgot annat vÀxer vÀljer nÄgra av oss att vÀnda oss till kyrkan. Men osÀkerheten Àr stor pÄ vad kyrkans tro stÄr för. FrÄgorna Àr mÄnga: Passar jag i kyrkan? Passar min tro i kyrkan? Min egen privata upplevelse -- hur stÀmmer den gentemot kyrkan?
-- Man vill veta om vi i kyrkan Àr okej, om kyrkan kan svara upp mot de erfarenheter jag haft, mot den egna upplevelsen som Àr privat. Gudsupplevelserna kan se olika ut. Jag Àr förvÄnad över hur mÄnga som haft en upplevelse i livet. Ofta intrÀffar det i samband med en livskris eller nÀr man nyorienterar sig. NÄgot som gör att man stannar upp.
LÄngt ifrÄn alla kÀnner sig hemma i kyrkan med dess oskrivna lagar.
ĂndĂ„ gĂ„r allt fler till kyrkan. Det vill sĂ€ga in i sjĂ€lva kyrkbyggnaden, in i avskildheten, lugnet och stillheten.
-- Det Àr en gudstjÀnst i sig, sÀger Göran Rehnström.
I domkyrkans ljusbÀrare brinner alltid lÄgan. Vi tÀnder ljus av tusen olika skÀl, det Àr en handling som kan rymma sÄ mycket.
Göran Rehnströms egen tro bÀr han med sig frÄn barndomsÄren. Den har alltid funnits dÀr, Àven om ocksÄ han brottats med olika frÄgor. Det har dock alltid funnits en positiv Gudsrelation.
MÄnga andra har ocksÄ frÄgor. Hur kan man tro nÀr det hÀnder sÄ mÄnga hemska saker i vÀrlden? Hur kan man hitta en mening i lidandet? Hur kan Gud göra sÄ?
-- De som frÄgar sÄ, frÄgar en Gud som de inte tror pÄ. PÄ sÄ vis tar man bort det egna ansvaret för det som hÀnder.
Att det hÀnder onda saker ser vi hur lÀtt som helst. Men det goda? Hur förhÄller vi oss till det?
-- Det ordnade livet Àr bra, ett uttryck för godhet. Det krÀver mer av oss att se de goda mönst-ren, att se det onda krÀver ingen reflektion. Vi snubblar ju pÄ det onda.
Göran Rehnström tycker ocksÄ att massmedier kunde hjÀlpa till att genom reflekterande journalistik fÄ oss att se det goda som pÄgÄr runt omkring oss. Vad Àr det för nytt att det hÀnder onda saker?
DÀrmed menar han inte att vi ska fly frÄn det onda. TvÀrtom, vi mÄste ocksÄ vÄga vara i det svÄra.
Göran Rehnström har lite svÄrt för bilden av kyrkan som bara den "trevliga" kyrkan.
-- Det Àr viktigt att vi arbetar med förkunnelsen, viktigt vad vi har att sÀga och att hitta mötesplatser dÀr man förutsÀttningslöst fÄr leta efter sin tro.
Att tro det Àr ett religiöst behov som vi alla har. Alla andra behov, som hunger och sexualitet, tillfredsstÀller vi.
-- Det religiösa behovet Àr besvÀrande. Det innebÀr att vi ska vÀxa och vi fÄr vÀxtvÀrk. Det Àr inget som gÄr att leja bort utan vi mÄste klara av arbetet med sökandet sjÀlva.
-- Men att tro, det Àr att kÀnna tilliten, att det finns nÄgot
som Àr större Àn jag sjÀlv.
Studiecentrum vid Linköpings domkyrkoförsamling ordnar olika slags föredrag, studier och samtal, till exempel introduktion, kurs i kristen tro dÀr Göran Rehnström Àr kursledare.
TvÄ kvÀllar har man redan trÀffats och tvÄ kvÀllar ÄterstÄr dÄ samtalen handlar om synen pÄ Gud, mÀnniskan och Bibeln, om kampen mellan godhet och ondska, om andlighet, etik och kristet liv och om gudstjÀnsten och kyrkan.