Han föddes i Linköping vid Nykvarn Sluss i Kinda kanal där slussvaktarsysslan skötts av släkten Lange ända sedan kanalen öppnade på 1870-talet. Vid den här tiden var det Ivans far Carl Lange som var slussvakt.
Nykvarn med slussen, hamnen, strömmen, fraktbåtar, fiskebåtar som kom från skärgården för att sälja sina fångster och småbåtshamnarna med mycket folk i rörelse blev navet som allt kretsade omkring under Ivan Langes uppväxt. Denna sjöfartmiljö kom också att prägla honom för resten av livet.
Vid ett kajras i hamnen träffade han en flicka som av nyfikenhet kommit dit för att se på raset. Hon hette Elsa Carlén och var från Motala. De fattade tycke för varandra och 1937 blev det giftermål. De kom att hålla ihop hela livet och fick två barn.
Från 1944 drev de tillsammans en kioskrörelse med båtuthyrning i Nykvarnsparken.
Under betkampanjerna vid Sockerbruket, som låg vid Nykvarn, arbetade Ivan Lange som lokförare på ett mycket litet och gammalt ånglok som i folkmun kallades för "Sockerpullan".
-- Jag har tidiga minnen av hur jag fick åka med sittande på kolboxen knaprande på en bit sockerbeta, berättar sonen Ivan som också fick bära sin pappas namn.
Efter en slitsam sejour med skiftgång vid gasverket tog intresset för sjöfarten mer och mer över och 1951 när turisttrafik startade på Stångån började Lange som anställd befälhavare på turistbåten M/F Stånkan. I företaget fanns även M/F Wimman vars befälhavare Kurt Åke Wallin blev en livslång vän.
1955 lades trafiken ned i Linköping. Ivan Lange köpte Stånkan och flyttade till Motala där han och hustrun öppnade Langes Båttrafik. Därmed började en epok av turisttrafik på Göta kanal som kom att pågå i 24 år.
När Stånkan blev för liten införskaffades Wimman och båtarna gjorde turer mellan slussen i Motala förbi Platens grav och Motala Verkstad ned till slussarna i Borenshult.
Ytterligare en båt inköptes senare. Den kom från Visingsö, var större och lämpade sig även för turer ut på Vätten. I många år var den stationerad i Askersund och det var där den fick sitt namn, framröstat av läsarna i en Närkestidning: Prins Gustav.
Turerna för Prins Gustav blev i huvudsak från hamnen i Askersund till Stjärnsund slott och Kinaparken i Bastedalen, med Elsa Lange som befälhavare.
1978 såldes rörelsen till Vätterns Båttrafik i Vadstena.
Trots förestående pensionering fortsatte dock Ivan Lange sitt arbetsliv, nu som bokningschef vid Göta Kanal AB och vid 70 år fyllda var han bokningsansvarig för Rederi AB Göta Lejon och Kolmården Rederi AB. Därmed återupptogs samarbetet med Kurt Åke Wallin för ytterligare i några år.
-- Hans yrke blev hans hobby. Han fick leva det liv han ville ha och han var nöjd med det. Detta gjorde honom också till en omtänksam och ödmjuk man som var mycket noga med att få göra rätt för sig, sammanfattar sonen Ivan.