Nu har Petra blivit nostalgisk Petra Nielsen

Stockholm (TT Spektra)2005-01-29 00:00

Detta med att åren går är verkligen ingenting som bekymrar. Tvärtom tycker hon det är ganska skönt.

-- Man bryr sig inte längre så mycket om oviktiga saker. Däremot har jag märkt att man lättare blir nostalgisk. Framför allt när man tänker tillbaka på vad man gjort tidigare i det här jobbet.

Och det är en hel del, faktiskt. Det var redan som 11-åring som den unga Petra bestämde sig för den framtida yrkesinriktningen -- efter att "minst fyra gånger" ha sett filmversionen av musikalen Cabaret med Liza Minelli som Sally Bowles.

Svarta nätstrumpor

Det skulle dock dröja 18 år, till hösten 1994, innan hon själv fick beträda scenen iförd Sallys svarta nätstrumpor. Då var Petra Nielsen å andra sidan en sedan länge etablerad musikalartist med framgångsrika framträdanden i bland annat Cats, Fame, West Side Story och Grease på meritlistan.

Denna utökades under 90-talets senare hälft med andra uppmärksammade prestationer. Fast inte på scenen utan på tv. Som polisen Anna Holt behövde den välljudande och dansutbildade Petra Nielsen inte ta en enda ton eller ett endaste danssteg för att slå igenom även i de breda folklagren.

Efter två serieomgångar som den tuffa kvinnliga spanaren var det dock tillbaka till musikalscenen och de svarta nätstrumporna. Denna gång som den hårdföra gangsterbruden Roxie Hart i Chicago. En roll som växte till en pyramidal succé och tog Petra Nielsen hela vägen från Göteborg och Stockholm via West End i London, till New York och Schubertteatern på Broadway. Det var en i alla bemärkelser svindlande upplevelse.

Musical på Oscars

-- Fantastiskt! Men med åtta föreställningar i veckan i ett rasande tempo var det rena snurren.

Efter hemkomsten blev det bland annat en roll i Garbo -- the Musical på Oscars i Stockholm. Dessvärre en publikflopp, som efter kort tid lades ned. Ett misslyckande som Petra menar hade sin grund i dålig tajming:

Nedsablad komediserie

-- Stadsteatern hann före oss med sin pjäs Garbo. Det fanns helt enkelt inte plats för Garbo på två scener samtidigt. Ett nytt bakslag kom när musikalkomedin Stars på Göta Lejon lades ner tre veckor i förtid. Och som lök på laxen visade sig tv-comebacken i Kvinnor emellan, förra vårens nedsablade komediserie, vara en felsatsning. Petra medger:

-- När jag sökte det jobbet trodde jag att det skulle vara roligare än det visade sig vara. Men det var inget bra material. Dessutom fick vi inte manus i tid och tvingades stressa oss igenom det. Resultatet blev därefter.

Betydligt roligare och lyckosammare blev hennes medverkan i En vacker dag, musikalen om de dramatiska händelserna i Ådalen 1931. Föreställningen fyllde teatern i Kramfors Folkets Park till sista plats under alla 35 föreställningarna i höstas.

Tango, tango

Sedan början på detta år är hennes arbetsplats Maximteatern i Stockholm. Där utgör hon den ena av två spanjorskor i den klassiska komedin Omaka par.

-- Det är jätteroligt. Speciellt när man har två så rutinerade aktörer som Claes Månsson och Ulf Brunnberg att luta sig mot.

Förra året vid den här tiden var Petra Nielsen mitt uppe i förberedelserna inför sin debut i Melodifestivalen. Med låten Tango, tango, som hon gjorde till en hel show tillsammans med sina två dansare, gick hon direkt till final i Globen. En rolig upplevelse som dock ska ses som en engångsföreteelse, menar hon.

-- Jag har aldrig haft någon ambition att vara med i Melodifestivalen som ju är den största dokusåpa vi har. Men det var kul att få titta in i den världen.

Förhoppningsvis blir det Maximteatern våren ut. Vad som ska hända sedan är Petra förtegen om. Men hon låter förstå att saker och ting är på gång.

-- Det är frilansarens eviga dilemma att man kan ha flera förfrågningar på gång samtidigt och att tiden när man ska få veta hur det ska bli sammanfaller. Men någonting blir det i alla fall, säger Petra Nielsen trosvisst.

Sysselsättning: Allroundartist.

Fyller: 40 år den 1 februari.

Familj: Ja.

Bor: Stockholm.

Aktuellt: Spela spanjorska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om