-- Jag ser inte den här födelsedagen som större eller märkvärdigare än andra födelsedagar. Jag bryr mig överhuvudtaget inte om antalet år jag levt utan vad jag gjort av mitt liv. Det är det jag vill jag fira, säger den blivande 50-åringen.
Heter man Anneli Alhanko och är utsedd till ballerina prima absoluta, rikets absolut främsta dansös, blir det förvisso en hel del att celebrera. De första stegen togs i Brita af Geijertams dansskola. Snart dansade hon in i Operabaletten med sensationell debut, 17 år ung, i Nötknäpparen.
Efter det finns det inte en balettscen av rang i världen där inte Anneli Alhanko svävat fram på tå med den äran. Hon är bland annat den enda svenska ballerina som tillåtits dansa på Bolsjojteatern i Moskvas legendariska tiljor, inte bara en utan två gästspelsgånger - 1984 och 1996. Och utmärkelserna har duggat tätt. Hon och danspartnern sedan många år, Per Arthur Segerström, blev således de första, 1990, att utses till hovdansare.
Senaste erkännandet fick hon i juni i somras då ett porträtt av henne avtäcktes på Gripsholms slott för att ingå i statens samlingar över bemärkta svenska kulturpersonligheter.
-- Det är en otroligt ära att som första ballerina få hänga där tillsammans med storheter som Astrid Lindgren och Jussi Björling, säger Anneli Alhanko stolt.
Det har nu gått drygt fem år sedan hon slutade på den arbetsplats som hon varit knuten till sedan 1973, Stockholmsoperan, efter att ha passerat det officiella åldersstrecket för ballerinor.
-- Sedan dess har det varit full rulle hela tiden. Men -- viktigast av allt -- jag har fått bestämma själv vad jag ska göra och när jag ska göra det. Att ha den friheten känns underbart och är ett stort privilegium, säger Anneli Alhanko med känsla.
Redan året innan hon officiellt slutade på Operan genomförde hon och fyra manliga dansare en omfattande turné i Sverige och Finland under namnet À la Alhanko. En jättesuccé som bjöd på allt från klassisk balett till hiphop. Och som inte blev mindre framgångsrik när den återkom i en ny konstellation.
Nu är en ny turné under planering.
-- Det blir något helt annat än tidigare. Mer säger jag inte. Men kul ska det bli, skrattar Anneli och tillägger:
-- Det som är roligt är att komma på nya idéer och hitta nya former för dansuppträdande som ju À la Alhanko var. Inte minst för mig som mest gjort klassiker som Svansjön och Törnrosa är detta väldigt spännande. Det kommer ju så mycket roligt nytt hela tiden, inte minst inom musiken, och det är kul att kunna ta tillvara det och försöka göra något bra av det.
Operan har dock inte glömt bor sin ballerina assoluta utan hört av sig med jämna mellanrum. Bland annat erbjöds hon att bli chef för Operabaletten.
-- Men jag tackade nej. Det kändes rätt att göra det. Det var och är liksom inte dags för det ännu. Det finns så mycket annat jag vill göra först.
I slutet av den här veckan väntar en stor välgörenhetsgala i Paris på Anneli Alhanko. Hon kommer att framföra "något klassiskt". Arrangören kan alltid komma med önskemål men det är alltid hon själv som väljer och några avsteg från den klassiska baletten blir det inte i det här sammanhanget i alla fall.
-- Den klassiska dansen är min grund. Det är också det jobbigaste att göra. Fast jag är så van vid det nu. Men som sagt - det hindrar inte att det är roligt att vidareutveckla och hitta nya former.
Till Paris följer maken och dottern med.
-- Det blir mitt firande. Jag är som sagt väldigt odramatisk när det gäller födelsedagar, hävdar den blivande ickejubilaren. Men tillägger efter några sekunders betänketid:
-- Lite champagne blir det nog också.