- Det ligger inte i min familjetradition att fira födelsedagar så. Jag får rysningar vid blotta tanken att en massa folk ska komma och uppvakta mig. Jag tycker inte om att stå i centrum på det sättet. Jag föredrar att ha huvudrollen på en scen i stället, säger den blivande 45-åringen med ett skratt.
Men, tillägger hon:
- Samtidigt tycker jag ju att livet bara blir bättre och bättre. Ju äldre man blir desto lättare är det att vara sig själv, stå för den man är och göra det man verkligen vill.
Det har visserligen snart gått 20 år sedan Görel Crona var hela Sveriges älskade Ylva Jansson, charkuteribiträdet i den tidiga svenska tv-såpan Varuhuset. Men bortglömd är hon ingalunda. Bevis för detta liksom på televisionens förunderliga genomslagskraft överhuvudtaget får hon nästan dagligen.
- Framför allt är det äldre damer som brukar känna igen mig. En och annan överförfriskad äldre herre brukar också våga sig fram. Men annars är det numera mest ungdomar som vinkar och ropar "Hej, är det inte du som är Jonnas mamma i Nya Tider?" Och det kan jag ju inte neka till. Henne blir jag heller aldrig av med. Fast det är inget som stör, försäkrar Görel och skrattar.
Många minns henne också som den tuffa kvinnliga polis-assistenten Carina Olsson i den rosade polisserien Anna Holt, där hon medverkade i första omgången. I den andra var hon dock inte med eftersom hon då väntade sonen Gabriel.
- Det var en rolig roll att göra, men en höggravid Carina Olsson hade inte varit lämpligt, menar Görel.
Hon beklagar dock att den utmärkta polisserien, som kom 1996, inte följts av någon mer svensk tv-serie som fokuserar på kvinnligt polisarbete.
- Tyvärr verkar det som att tv lägger allt krut på att göra polisserier med män. Det är likadant med komediserier. Att en serie som Cleo görs där en kvinna i mogen ålder får vara komisk centralfigur hör till sällsyntheterna, konstaterar Görel.
Själv är hon dock långt ifrån arbetslös. För närvarande upptas mesta tiden av planeringen inför en stor produktion som ska sättas upp på Uppsala Stadsteaters stora scen och som hon ska regissera. Repetitionerna börjar den första oktober och premiär blir det den fjärde december på föreställningen som heter Tjuren från Torremolinos.
Regisserat har Görel Crona gjort förr. Bland annat har ett antal uppsättningar på Mosebacke.
- Men det här blir första gången jag sätter upp något på en institutionsteater så det ska bli jättekul. Föreställningen har formen av en kabaré och handlar om män och mansrollen. Hur män känner sig, varför de inte kan kommunicera med sina kvinnor, vad de helst skulle vilja göra med sina känslor, och så vidare. Det är mycket tänkvärda texter som ledsagas av ett stort band som spelar Tom Jones-låtar översatta till svenska och det kommer att bli mycket häftigt, försäkrar regissören.
Egentligen skulle hon själv ha stått på scenen i höst på Teater Göta Lejon i Stockholm, där hon i våras spelade mamman i Karlsson på taket. Samtidigt medverkade hon parallellt i farsen Bubbel trubbel på Maxim.
- På lördagarna hade jag till exempel tre föreställningar och fick byta om i bilen. Det var tufft men det gick bra för att det var så roliga produktioner.
När Karlsson nu fortsätter i september blir det utan Görel Crona.
- Jag hoppade av för att jag kände att jag ville kunna koncentrera mig helt på den här regiuppgiften.
Vad som händer efter det att Tjuren från Torremolinos agerat färdigt i Uppsala någon gång nästa vår står skrivet i stjärnorna.
- Kanske blir det en turné. Eller något annat. I vilket fall hoppas jag att få tid att skriva lite mer musik nästa år, säger vismakaren Görel Crona.
Skrivit egna visor som hon själv satt musik till har hon gjort så länge hon kan minnas. För fem år sedan resulterade detta i den av kritikerna mycket väl mottagna skivdebuten Sjunde ön. Efter det har det blivit en del spelningar inför publik också, senast i juli på Åstol i Bohuslän.
- En del nytt material har tillkommit sedan jag gjorde första plattan. Kanske kan det så småningom bli en andra, säger den mångsidiga skådespelerskan och regissören förhoppningsfullt.