Namn: Ewa FrölingFamilj: döttrarna Tilde 22, Mira,12Bor: i StockholmAktuell: kommer bland annat i novellfilmen "Cuba Libre" i TV2 i höstFramgångsrikskådespelarefyller 50 år

Hon har varit på Dramaten i 15 år, sjungit in en skiva med Lars Forssell-visor, varit programpresentatör i TV 6 och blivit världsberömd som mamma till Fanny och Alexander i Ingmar Bergmans sista biofilm.Erbjöds kontraktNutleys nästa film

Stockholm2002-08-09 03:18

Det är en mångsidig aktris som i dag fredag passerar det som för många sägs vara livets middagshöjd. När det gäller Ewa Fröling och yrkeskarriären finns det i alla fall ingenting som motsäger det påståendet. Denna erkänt kompetenta jubilar har varit framgångsrik i det mesta som hon hittills -- under snart tre decennier -- företagit sig på scenen, i filmen och i tv-rutan.

Hon har aldrig varit rädd för det oprövade. Efter studentexamen, utan att ha vare sig några uttalade teaterdrömmar eller andra specifika framtidsplaner, anmälde sig stockholmskan Ewa Fröling till en teaterkurs på ABF. Talang kan dock inte ha saknats, för efter kursen uppmanades hon av kursledaren att söka in på scenskolan.

Hon kom in i Malmö. Efter de tre utbildningsåren inleddes teaterkarriären 1973 på Stockholms stadsteater och Klarateatern. Fyra år senare var Dramaten och Ewa Fröling redo att möta varandra.

Strindbergs "Kronbruden" och Jenny i "Tolvskillingsoperan" finns bland de paradroller hon gjorde den första tiden på nationalscenen. Redan 1976, året innan hon kom till Dramaten, hade dock Ewa Fröling filmdebuterat i "Drömmen om Amerika". Och 1979 syntes hon första gången i tv-rutan, i Molières "Misantropen". Det internationella genombrottet kom dock på film 1982 som biskopinnan Emilie Ekdahl i Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander".

Filmen fick fyra Oscars -- Ewa Fröling ett kontraktserbjudande från det amerikanska filmbolaget Columbia. Men ensamstående mamman Ewa tackade nej. Hon hade fullt upp att göra hemma i Sverige.

Sedan 1990, då hon lämnade Dramaten för att bli frilans har Ewa bland mycket annat prövat på att regissera barnteater. Men de flesta och mesta framgångarna har hon haft tillsammans med Fru Filmia.

Förhoppningsvis får det lyckosamma samarbetet fortsätta. Fast det förutsätter förstås att dagens filmregissörer, av vilka påfallande många ännu inte nått 40-årsåldern, inser i högre utsträckning än hittills att jorden och den verklighet de säger sig vilja skildra befolkas av kvinnor i alla åldrar. Till exempel de i 50-årsåldern. Och inte bara sådana som är 17 och 77.

En som definitivt insett detta är Ewa Frölings favoritregissör Colin Nutley, född 1944. Hon har medverkat i fyra av hans filmer, "Sista dansen", "Gossip", "Sprängaren" och "Paradiset".

Den sistnämnda, som får premiär i februari nästa år, är en uppföljning till "Sprängaren" och Ewa spelar samma roll i båda filmerna -- journalisten Berit på tidningen "Kvällspressen".

-- Jag tycker om att arbeta med Colin för att han har en sådan tilltro till sina skådespelare. Man får både tid och utrymme att mejsla fram karaktären hos den man ska spela och det är mycket improvisation inom givna ramar, har Ewa Fröling sagt.

En roll är också vikt för henne i Colin Nutleys nästa stora filmprojekt med arbetsnamnet "Queen of Sheba’s pearls". Det blir den engelskfödde filmarens första film på modersmålet och handlingen tilldrar sig i det 50-talets England som han växte upp i.

Inspelningen har varit på gång länge men skjutits upp av skilda skäl. Någon gång under nästa år ska det i alla fall vara dags.

-- Jag ser mycket fram mot att få medverka i den filmen när den än blir av, har Ewa Fröling låtit förstå.

För övrigt kommer vi att kunna se henne i höst i tv, där hon medverkar i regissören Kristina Humles kortfilm "Cuba Libre", som ingår i en serie om 10 novellfilmer som kommer att visas söndagskvällar i TV2 med början den 25 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om