Appen skrev in fel adress – vi fick parkeringsböter

Appen är inte tillförlitlig om parkeringsbot kan utfärdas med att appen skriver in fel adress, menar insändarskribenten.

Sänk priset i parkeringshusen, så ordnar sig allt! Men detta är förmodligen en förbjuden tanke, annars borde den ha infunnit sig hos många fler, menar insändarskribenten.

Sänk priset i parkeringshusen, så ordnar sig allt! Men detta är förmodligen en förbjuden tanke, annars borde den ha infunnit sig hos många fler, menar insändarskribenten.

Foto: Tommy Söderlund/Victor Bomgren

Insändare2024-02-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Oväntade vändningen: Här blir parkeringen billigare" (24/1):

Det blir billigare att parkera i city, står det på första sidan i Corren, men för övrigt dubblas alla priser. Tre kronors sänkning skall få alla att besöka Linköpings centrala delar oftare. 

Men om jag har läst rätt så handlar det hela om att få människor att parkera i parkeringshusen, där det är dyrare, och inte på gatorna. Min långsamma gammelmanshjärna reagerar med en ovanligt snabb tanke: Sänk priset i parkeringshusen, så ordnar sig allt! Men detta är förmodligen en förbjuden tanke, annars borde den ha infunnit sig hos många fler. Parkeringsinkomster är viktiga.

Men det finns flera sätt att få inkomster på parkering.

I fredags parkerade min särbo och jag på Brunnsgatan 13. Min särbo, som har koll på parkeringsappen, knappade in för parkering fram till 14.16. Men på appen stod det inte Brunnsgatan 13, utan Engelska skolan, som har gräns mot Brunnsgatan. Den nitiske parkeringsvakten, som gick förbi 13.44 uppmärksammade felet och skrev ut en böteslapp på 400 kronor. 

Vi slog direkt numret till Dukaten, men de hänvisade till polisen. Vi ringde polisen, som hänvisade till parkeringsbolaget. Vi gjorde en ny inmatning av parkering med appen. Det kanske var en tillfällighet att Engelska skolan hade matats in på denna parkeringsplats, men samma namn kom upp varje gång. Appen är med andra ord inte tillförlitlig om parkeringsbot kan utfärdas med att appen skriver in fel adress.

När parkeringen betalades med mynt eller kort fanns inga sådana problem. Nu kan en felaktig adress, som appen bestämt, ge mig böter på 400 kronor. Numera finns det så många snubbeltrådar att ta sig förbi i vår ”smarta” telefon, så det känns minst sagt besvärande att även kommunen lägger ut snaror, för att komma åt våra pengar.

Får jag därför be kommunen att omedelbart se till att parkerings-apparna blir betydligt mera noggranna och att de som anställs som parkeringsvakter får utbildning att ha en mer human och hjälpsam inställning till medmänniskor. 

Skall vi kunna bryta den trend av fusk och bedrägeri, som vårt samhälle i dag genomsyrar av, så måste kommunen gå före.

Bernt på Alnäs

Svar från Dukaten:

Har du som användare aktiverat platstjänster på din mobiltelefon och för appen Linpark så hjälper appen till att hitta de närliggande parkeringarna beroende på var du befinner dig.

I fallet med Engelska skolan och Brunnsgatan, så ligger dessa parkeringar med cirka ett 20 meters avstånd mellan varandra. Beroende på var du står med din mobiltelefon, ger appen dig ett förslag. Önskar du att appen inte ska ge dig förslag kan du slå av platstjänster för appen.

Du som parkerar måste alltid ha en giltig biljett för bilen du parkerar. Detta innebär att du ansvarar för att rätt information står i appen. Har du exempelvis angivit fel registreringsnummer eller gatuadress har du ingen giltig biljett eller apparkering. Viktigt är alltså att alltid kontrollera så att uppgifterna för parkeringen är korrekta.

Dukaten