Är däcken på våra bussar trafiksäkra?

När snön ligger på marken vid busshållplatserna har flertalet bussar svårt att komma där ifrån. Är våra bussar verkligen trafiksäkra, frågar sig en resenär.

En buss väger 25 till 30 ton och det är mycket vikt som ska komma i gång från stillastående, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

En buss väger 25 till 30 ton och det är mycket vikt som ska komma i gång från stillastående, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

Foto: Christer Kustvik

Insändare2024-02-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har full förståelse om snöoväder gör bussarna senare eller kanske till och med ställer in. 

Något som jag undrar över är däcken de har. När snön ligger på marken vid busshållplatserna har flertalet bussar svårt att komma där ifrån. Det spelar ingen roll om gatan lutar eller är helt plan. Hur säkert är det då att åka med bussen över huvud taget? 

Det är ju sällan som det är ett stort avstånd till fordonet framför, så om det blir en kraftig inbromsning smäller det. Det måste även innebära en ökad risk att köra av vägen vid snöbelagda gator – om det nu inte visar sig att däcken bara slirar vid hållplatserna? 

Väntar mig ett vettigt svar från Östgötatrafiken och inte bara ett standardsvar.

"Fundersam bussåkare"

Svar från Östgötatrafiken:

Bussar och andra tunga fordon ska ha vinterdäck och har högre krav på mönsterdjup än personbilar. Vissa trafikföretag, som till exempel Nobina som kör busstrafiken i Linköping, har dessutom högre interna krav på mönsterdjup än vad lagen kräver.

En buss väger 25 till 30 ton och det är mycket vikt som ska komma i gång från stillastående. Bussarnas konstruktion där de driver på sista axeln är problematisk när underlaget på hållplatserna med snö och is blir polerat om inte snöröjningen och halkbekämpningen varit före. 

När bussen är i rörelse är vikten en fördel när man ska bromsa, men som alltid måste hastigheten anpassas till väglaget. 

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken