Norrköping satsar framåt – varför gör inte Linköping det?

I Norrköping ska de bygga en upphöjd station, men Linköping har tydligen inte råd, menar insändarskribenten.

Det verkar helt enkelt som att Norrköpings ledning har en helt annan insikt och förståelse för vad inte bara Ostlänken utan även en upphöjd station bidrar med för stadens utveckling, säger insändarskribenten.

Det verkar helt enkelt som att Norrköpings ledning har en helt annan insikt och förståelse för vad inte bara Ostlänken utan även en upphöjd station bidrar med för stadens utveckling, säger insändarskribenten.

Foto: Lisa Kustvik

Insändare2025-07-09 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Edlund + Borg svarar: "Inte försvarbart med fem miljarder" (17/6):


Det är intressant att notera att trots att Edlund (S) och Borg (M) svarar, så svarar de inte på min kritik om att en markförlagd station är dåligt för resenärerna och ger sämre stadsutveckling. Inte heller berör de kritiken mot bristen på debatt och medborgardialog inför beslutet. Deras kontenta är att en upphöjd station kostar för mycket och att låna till den kommer leda till besparingar i annan verksamhet.
Men i Norrköping ska de bygga en upphöjd station, där kostnadsberäkningarna ligger på 4,2–4,5 miljarder kronor, varav Trafikverket betalar en del. Hur kan då Norrköpings kommun kan ha råd med detta, men inte Linköping? Linköpings kommun har jämfört med Norrköping en starkare ekonomisk position med bättre soliditet och lägre skulder. Det är oförklarligt.

Sophia Jarl (M), kommunalråd i Norrköping säger om valet av upphöjd station: ”Främst för framtidens infrastruktur. Vi räknar med att nyttorna överstiger kostnaderna. Det är ett stort åtagande som vi gör för framtida generationer, men det kommer att bli en väldigt god affär för våra skattebetalare.”
Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Olle Vikmång (S): ”Vi ska inte skära eller spara någon annanstans. Det behövs inte någon skattehöjning. Vi har en stark ekonomi i grunden.”

Det verkar helt enkelt som att Norrköpings ledning har en helt annan insikt och förståelse för vad inte bara Ostlänken utan även en upphöjd station bidrar med för stadens utveckling. Det är en långsiktig investering och inte bara en kostnad. Risken är nu stor att Norrköping kommer gå om Linköping i framtiden och att Linköping redan haft sin storhetstid. Det blir ju lätt så när Linköping blir Snålköping. Men tacka våra politiker för det.
 

Corren har erbjudit Linköpings kommun att besvara insändaren