Svar pÄ "Haltande jÀmförelse om kollektivtrafik", 4/4.
Sofia Malander, vd för Ăstgötatrafiken, svarar pĂ„ min insĂ€ndare angĂ„ende kollektivtrafikens kostnader. InsĂ€ndaren poĂ€ngterar att jag inte lyfter fram att jĂ€mförelser och slutsatser, baserade pĂ„ siffrorna ur Sveriges Kommuners och Landstings Ă„rsrapport âĂppna jĂ€mförelser â kollektivtrafik 2017â, bör göras med stor försiktighet.
Jag har varken hÀnvisat till eller anvÀnt mig av SKL:s rapport och de siffror jag redovisade finns inte i den skriften. Som det framgick i insÀndaren har jag anvÀnt mig av Trafikanalys statistik fram till 2016. DÀrutöver har jag redovisat siffror ur Regionens egna Ärsredovisningar samt uppgifter frÄn artiklar i Corren om biljettsystemet.
Trafikanalys Ă€r en statlig myndighet varifrĂ„n SKL har hĂ€mtat en del av sitt underlag. Jag rekommenderar att vd för Ăstgötatrafiken tar del av Trafikanalys redovisning om statistikens tillförlitlighet. Det redovisas tydligt vad som ingĂ„r i âĂvriga kostnaderâ, dĂ€r âoverheadkostnaderâ enbart Ă€r en del av dessa. Information, marknadsföring, planering och administration samt tryck och distribution av tidtabeller Ă€r övriga delar som Trafikanalys lĂ€gger i definitionen och som vd för Ăstgötatrafiken inte nĂ€mner.
Att landsting och kommuner betecknar sina egna rapporter om sig sjĂ€lva som ojĂ€mförbara kanske inte Ă€r sĂ„ underligt. Trafikanalys dĂ€remot Ă€r en oberoende myndighet som sannolikt har mer integritet. I Regionens Ă„rsredovisningar förekommer jĂ€mförande statistik frĂ„n SKL:s rapporter flitigt â man kan undra varför statistiken ibland passar bra?
Vad som Ă€r bekymmersamt, Ă€r Regionens och Ăstgötatrafikens stĂ€ndiga svar att det inte gĂ„r att jĂ€mföra olika lĂ€ns kollektivtrafik. NĂ€r det gĂ€ller statistik och andra lĂ€ns utveckling av kollektivtrafiken, verkar Ăstergötland vara ett ojĂ€mförbart unikum pĂ„ denna jord. Jag förstĂ„r att lĂ€nen har olika förutsĂ€ttningar men det vore befriande om nĂ„gon av parterna kunde peka ut nĂ„gra lĂ€n som Ăstergötland kan jĂ€mföras med.
Accepteras inte granskning och jÀmförelser av Regionens kollektivtrafik, riskerar trovÀrdigheten att urholkas och den demokratiska insynen i verksamheten görs nÀst intill omöjlig.
Detta Ă€r nĂ„got som Regionen och Ăstgötatrafiken bör ta till sig.
SjĂ€lva sakfrĂ„gan besvaras inte av Ăstgötatrafikens vd.
Mats Walldén