Svar på ”Ovärdig situation inom hemtjänsten”, 18/9.
Hemtjänsten är ett av kommunens viktigaste uppdrag. Det finns enorma utmaningar inom hemtjänsten och äldreomsorgen som måste förbättras. Ingen som behöver hjälp i hemmet ska känna sig som en belastning. Kommunen har ett ansvar för att säkerställa att alla som bor i kommunen har det bra, oavsett om man behöver hjälp med vissa sysslor i sitt hem och sin vardag.
Kärnan i verksamheten är personalen. Det är de som åker ut och hjälper människor i sina hem och i vardagslivet. De gör ett fantastiskt arbete och ska inte behöva gå på knäna för att verksamheten ska fungera.
Minskad personal gör att arbetet blir mer stressfullt och kvalitén försämras. Från politiskt håll har vi påbörjat ett arbete för att stärka hemtjänsten i kommunen. I juni beslutade vi att tillskjuta mer pengar till verksamheten för att således höja kvalitén. Vi har även skapat incitament som gör att hemtjänstpersonal inte ska behöva stressa vid hembesök utan har möjlighet att stanna så länge det behövs. Vår plan för att stärka hemtjänsten bygger både på att kvalitén och tillgängligheten ska vara hög, men också att individen sätts i centrum och får den hjälp som behövs för att vardagen ska bli enklare.
I framtiden hoppas vi på att dessa åtgärder ska minska stressen för både personal och människor i behov av hjälp. Vi kommer jobba för att den enskilda individen får ett värdigt bemötande, möjlighet att påverka sin egen vardag och en omsorg med absolut högsta kvalité.
Liselotte Fager (KD)
ordförande i äldrenämnden