Återvänd inte till 70-talets försök

Risken är stor att barn med hörselnedsättning missar väsentliga delar av undervisningen, skriver Åsa Fahlbeck.

Risken är stor att barn med hörselnedsättning missar väsentliga delar av undervisningen, skriver Åsa Fahlbeck.

Foto: Kallestad, Gorm

Insändare2018-12-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Hörselklass är bäst för barnen”, 8/12.

I mitten av 1970-talet vikarierade jag som hörsellärare. Jag åkte runt till olika skolor, där det fanns barn med hörselproblem integrerade i vanliga klasser. Jag håller fullständigt med Michaela och Jörgen Tinnerholm, att hörselklass är bäst för dessa barn, det är min erfarenhet.

Det var ”inne” då, på 70-talet, att alla barn med olika specifika problem, skulle integreras i vanliga klasser. Man trodde då att det var bäst för barnen och tänkte tydligen inte på att de missade väldigt mycket av det som sades i klassrummet. Min uppgift då, var att gå ut i ett enskilt rum med det barn som hade hörselproblem och i lugn och ro gå igenom allt som hen inte hade hört eller förstått.

Det var mycket i skolan som förstördes av olika idéer och förändringar som genomfördes på 70-talet.

Åsa Fahlbeck

pensionerad lärare

Läs mer om