Svar pÄ debattartikeln "Att inte fÄ ta vuxenansvar Àr att krÀnka ett barn" (2/2) och ledarkrönikan "LÄgaffektiv kravlöshet hjÀlper inte barnen som slÄss" (7/2):
Jag har arbetat som lÀrare i hela mitt yrkesverksamma liv, vilket bland annat innebÀr att jag sett mÄnga trender komma och gÄ. Det gÀller bÄde rent pedagogiska frÄgor och förhÄllningssÀtt i hanterandet av de olika sociala situationer som uppkommer i ett klassrum.
Jag vĂ€lkomnar nu den debatt som pĂ„gĂ„r kring det som kallas för lĂ„gaffektivt bemötande. Enligt min Ă„sikt finns det i detta sĂ€tt att förhĂ„lla sig i konfliktsituationer viktiga insikter att lĂ€ra av. DĂ„ tĂ€nker jag framför allt pĂ„ det faktum att affekt smittar. Om man, nĂ€r man stĂ€lls inför en konfliktsituation med en elev, sjĂ€lv visar ett aggressivt och hotfullt beteende blir oftast resultatet att situationer eskalerar och blir Ă€n mer svĂ„rhanterlig. I en sĂ„dan situation behöver man vara âden vuxne i rummetâ. Detta innebĂ€r att man inte backar utan att man dĂ„ behöver vara tydlig, lugn men bestĂ€md.
HĂ€r finns det delar i metoden lĂ„gaffektivt bemötande som enligt min Ă„sikt hamnar snett. Det föresprĂ„kas dĂ„ att man ska ge eleven âfem minuter tillâ och om det inte fungerar ska man ge ytterligare fem minuter. HĂ€r tĂ€nker jag att man sĂ€nder helt fel signaler, ger intryck av att man sjĂ€lv Ă€r osĂ€ker, men framför allt att man tvivlar pĂ„ elevens möjlighet att göra rĂ€tt. Man lĂ€mnar eleven i en förvirrande situation dĂ€r den vuxne inte verkar ha kontroll. Jag tror att detta sĂ€nder dubbla budskap, paradoxalt nog bĂ„de att âjag tror pĂ„ dig och att du kan ta ansvar för hur du ska ageraâ och âjag tror inte/Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att du klarar det krav jag stĂ€ller pĂ„ digâ. Man lĂ€mnar eleven ensam att ta eget ansvar nĂ€r hen skulle vara mera hjĂ€lpt av en trygg, tydlig vuxen som inte sviker utan tar huvudansvar i situationen.
Det finns mĂ„nga anledningar till att fundera kring signaler man sĂ€nder nĂ€r man pĂ„ detta sĂ€tt blir otydlig i sitt agerande, eftersom man som lĂ€rare har begrĂ€nsade möjligheter att ingripa dĂ„ en elev blir störande eller utĂ„tagerande. Att ingripa fysiskt Ă€r ofta förenat med risk att bli anmĂ€ld, Ă€ven om det handlar om nĂ„got som i praktiken inte skulle anses som misshandel. Ett lĂ€tt handgrepp kan av eleven ses som krĂ€nkande och ge anledning till anmĂ€lan. Kunskapen om att hen har rĂ€tt att anmĂ€la pĂ„ grund av den egna upplevelsen av krĂ€nkning gör att makten och Ă€ven ansvaret för situationen ligger hos eleven. Ăven hĂ€r anser jag att vi sviker. Jag tror att detta Ă€r ett sĂ€tt att outtalat lĂ€mna alldeles för stort ansvar till barn och ungdomar, vilket i sin förlĂ€ngning faktiskt kan ge kĂ€nslor av övergivenhet.