Biljett via app passar inte alla

Biljett. Något alternativ till app kommer att finnas även framöver, skriver Östgötatrafikens vd i ett svar på insändare.

Biljett. Något alternativ till app kommer att finnas även framöver, skriver Östgötatrafikens vd i ett svar på insändare.

Foto: Fredrik Jonson

Insändare2018-03-24 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min partner har efter ett arbetsliv med speciellt ansvar och att ständigt vara uppkopplad, gjort ett aktivt val att inte vilja ha mobiltelefon.

Själv har jag en gammal, men väl fungerande mobiltelefon som exakt motsvarar mina nuvarande behov, som telefon och som radio. Men några appar går inte att få in i den, och jag har hittills inte heller känt något behov av det.

Med hemtelefon och nya datorer hemma, och min gamla mobiltelefon fungerar kommunikationen med omvärlden alldeles utmärkt.

Nu läser vi att busskorten i plast ska tas bort. Hur ska vi i fortsättningen kunna åka buss utan att av Östgötatrafiken bli tvingade att köpa nya mobiltelefoner? (Vi har visserligen bilar.) Jag tror att vi inte är ensamma i denna fråga.

Svar önskas från Östgötatrafiken.

Ej teknikfientliga

Svar:

Signaturen ”Ej teknikfientliga” ger uttryck för sin oro att mobilen kommer att vara det enda sättet att betala sina resor med Östgötatrafiken i framtiden.

Vi vill därför förtydliga att vi naturligtvis kommer att erbjuda andra biljett- och betallösningar som komplement till mobilappen, även i det nya biljettsystem som vi ska utveckla tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken. Exakt vilka lösningar det blir är för tidigt att säga, men någon form av ”biljettbärare” i form av ett kort, en ”tag” eller liknande kommer att finnas. Likaså kommer det att finnas biljettautomater och försäljningsombud under en lång tid framöver.

Vårt mål är att underlätta för fler att resa hållbart. Då måste det vara enkelt att köpa sin biljett och trenden i samhället är att allt mer flyttar in i mobilen. Men självklart ska det finnas flera sätt att köpa biljett i vårt framtida biljettsystem, precis som det gör i dagens system.

Sofia Malander

vd, Östgötatrafiken

Läs mer om