Blir det en bro eller en tunnel?

Hur tågen ska ta sig igenom Linköping framöver ter sig fortfarande oklart, skriver John Ericson.

Hur tågen ska ta sig igenom Linköping framöver ter sig fortfarande oklart, skriver John Ericson.

Foto: Peter Jigerström

Insändare2019-02-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 7 april 2018 var det en insändare i Corren ”Ska vi ha järnvägsspår i innerstaden?” Meningen var att provocera men det var ingen som verkade ha några åsikter om frågeställningen. Betyder det att det är OK för Linköpingsborna att i framtiden ha järnvägsspår i vår nya, utvidgade innerstad eller tror man att tunnlar under staden är det enda, gällande alternativet?

Linköpings kommun har tagit fram ett dokument, ”Arkitekturprogram för Linköpings innerstad”, antaget av kommunfullmäktige i december 2017. Här beskrivs ingående hur staden ska växa över Stångån med hållbarhet och kvalitet till en ”Mer och bättre innerstad ” baserat på identifierade stadsbyggnadspriciper som bland annat omfattar ett kontinuerligt gatunät. Alltså ett gatunät utan avbrott. Där kan man inte ha järnvägsspår! Hur ska järnvägen då gå genom staden?

På sidan sidan 63 i dokumentet behandlas detta ärende knapphändigt. Kommunen förordar ett alternativ med järnväg i tunnel under staden. Tre andra alternativ går över mark i nuvarande korridor. Det finns dock inga redovisade besked, som talar för tunnelalternativet i nuläget. Om det inte går att borra i berget eller om det blir för dyrt med tunnlar, föreligger alltså stor risk för att spåren kommer att gå rakt in i innerstaden.

Detta förhållande bör påtalas eftersom det är en stor brist i planeringsarbetet. Det är hög tid för kommunen och Trafikverket att med gemensamma ansträngningar snart komma fram till en lösning i stället för att skjuta färdigdatum allt längre framåt i tiden. När folket blir kallade till samrådsmöten, är det för sent att rätta till gamla orubbliga beslut. Gäller inte bara Ostlänken utan alla tåg och pendlar genom Linköping, inte minst Stångådalsbanan samt ett eftersatt underhåll.

John Ericson

Läs mer om