Bort med ogrĂ€set pĂ„ vĂ„ra vĂ€gar och gator â jag tĂ€nker pĂ„ alla dessa A-traktorer. Bort med all okynnesĂ„kning inne i byar, samhĂ€llen och stĂ€der om dagar och nĂ€tter.
Bort med allt lekande pÄ vÄra vÀgar och gator med dessa fordon som ska ha en maxhastighet av 30 km/tim, men som man kan bli omkörd av fastÀn man hÄller rÀtt hastighet. Och som har slÀpande avgassystem och en ljudnivÄ som ett ÄskvÀder.
Nu till det positiva med traktorer, till min stora glĂ€dje och förtjusning kan jag hamna bakom en jordbrukstraktor pĂ„ vĂ€g 35. Det infinner sig en harmoni nĂ€r man vet att föraren inte kör dĂ€r utan anledning. De utför ett arbete till skillnad mot dessa 15â16-Ă„ringar i sina A-traktorer.
Det mÄste ju vara mycket frustrerande som lastbils-, buss- och taxichaufför att ha A-traktorer framför sig nÀr man har tider att passa och pengar som ska in till fakturor. Och hur kan det vara möjligt att A-traktorer fÄr köra pÄ 2+1-vÀgar nÀr det finns alternativa vÀgar? Vem utav dessa A-traktorförare tÀnker pÄ miljön nÀr de Äker hela dagar och nÀtter, runt runt, till ingen nytta. De mÄste ha rika förÀldrar som kan tanka Ät dem flera gÄnger i veckan (men det har ju inte jag att göra med, eller hur?). Dessutom har de flesta av ungdomarna inte en aning om vad högerregeln Àr. MÄnga utav dessa ungdomar skulle behöva gÄ, springa eller cykla i stÀllet, eller varför inte ta bussen om det passar.
Nu vet jag att mĂ„nga av ungdomarna Ă€r motorintresserade, men de fĂ„r vĂ€l göra som vi som Ă€r födda pĂ„ 40-, 50-, 60-, och 70-talet â vĂ€nta pĂ„ att bli 18 Ă„r och söka "lĂ€mplighetsintyg" och sedan ta körkort.
Tack för ordet och jag vÀntar pÄ svar.