Årets snöröjning i Linköping – värsta jag har upplevt

Hur många har inte skadat sig på grund av kommunens bristande intresse att ge oss cyklister förutsättningar för att kunna cykla, skriver en Linköpingsbo.

Det är bara halva delen av cykelbanan som blivit uppröjd, vilket innebär att vid möte med annan cyklist behöver den ena köra över till gångstråket, skriver en Linköpingsbo.

Det är bara halva delen av cykelbanan som blivit uppröjd, vilket innebär att vid möte med annan cyklist behöver den ena köra över till gångstråket, skriver en Linköpingsbo.

Foto: Arkivbild

Insändare2023-12-08 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför är årets snöröjning den värsta man har upplevt som året runt-cyklist? Att man var tvungen att kontakta Linköpings kommun för att be dem sätta på värmen på de uppvärmda cykelvägarna är för mig som skattebetalare helt befängt. Att förvaltningarna har stora besparingar må vara en sak, men är inte våra liv och hälsa mer värda så man tycker att man kan spara in på halkbekämpningen?

Hur många har inte skadat sig på grund av kommunens bristande intresse att ge oss cyklister förutsättningar för att kunna cykla?

I samtal med ordförande Stefan Erikson (M) i samhällsbyggnadsnämnden påstods att det inte var en pengafråga, det har jag mycket svårt att tänka mig. Då kommunen innehar 60 stycken fordon för ändamålet undrar man varför cykelbanorna ser ut som de gör? 

För att ge ett konkret exempel behöver man bara titta på det nyrenoverade cykel- och promenadstråket mellan Ekkällan och Klostergatan. Det är bara halva delen av cykelbanan som blivit uppröjd, vilket innebär att vid möte med annan cyklist behöver den ena köra över till gångstråket. Det är verkligen till att vara dumsnål, då denna cykelbana är en mycket trafikerad väg.

Man kan bara dra slutsatsen att ingen av styrets politiker (S+M) cyklar under vintern och att Linköpings kommun anser att man ska köra bil i stället.