Digitaliseringen har överrumplat oss

Det behövs några förtydliganden från Östgötatrafikens vd efter svaret på min förra insändare (14/12).

"Tänk även på hur sårbart bussresandet blir!"

"Tänk även på hur sårbart bussresandet blir!"

Foto: Magnus Andersson

Insändare2020-01-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Många olika sätt att köpa biljett", 23/12.

1. Vad händer efter sommaren 2020? Upphör det gamla biljettsystemet att fungera parallellt med det nya då?

2. Frågan är fortfarande: Måste resenären ha en dator och en relativt ny mobil för 3 000 – 4 000 kronor för att kunna förflytta sig bekvämt och miljövänligt? 

3. Ord som att "blippa" bankkortet direkt i biljettläsaren på fordonen, så kallad Tap-and-Ride, är äldre resenärer inte så bekanta med. Detta bör Östgötatrafiken ha förståelse för. Alla de nya ord som används numera, eller att trycka här och där, är inte så lätt. 

Allt går så väldigt snabbt. Att hinna med, att läsa och fort veta vad som ska göras, är ett problem. Vi lite äldre personer har lång livserfarenhet och kan mycket annat som är viktigt att veta, men det snabbt digitaliserade samhället har överrumplat oss totalt.

4.Tänk även på hur sårbart bussresandet blir! Om systemet kraschar, vilket händer, står resenären där med sin betalda biljett och kommer ingenstans. Har detta tagits i beaktande?

Karin Wulcan