Just nu pÄgÄr en konflikt mellan IF Metall och Tesla angÄende kollektivavtal. Kollektivavtal Àr sÀkert bra men faktiskt frivilligt att teckna, men enligt IF Metall mÄste alla ha det.
Tesla har cirka 130 personer anstĂ€llda i Sverige och dĂ€r, enligt olika uppgifter, 10â20 procent Ă€r fackanslutna, det vill sĂ€ga 13â26 personer. Ingenstans, vad jag sett, har nĂ„gon TeslaanstĂ€lld trĂ€tt fram och berĂ€ttat om under vilka odrĂ€gliga förhĂ„llanden de jobbar och som mĂ„ste avhjĂ€lpas med ett kollektivavtal. Det Ă€r enbart IF Metalls version som basuneras ut i media. Varför tar ingen tidnings grĂ€vande journalister (som de tycker sjĂ€lva) tag i detta och belyser vad som gĂ€ller pĂ„ Tesla? Varför jobbar dessa biltekniker kvar pĂ„ Tesla om förhĂ„llandena Ă€r sĂ„ vedervĂ€rdiga? En kompetent biltekniker fĂ„r annat jobb alla dar i veckan.
Det jag tycker vore mera samhÀllsnyttigt att fackföreningarna, inte bara IF Metall, lade energi pÄ Àr att bekÀmpa den svarta arbetskraften och det kriminella inflytandet inom framför allt byggbranschen. DÀr jobbar tiotusentals mÀnniskor till lÄga löner, under slavliknande förhÄllanden och med bristande sÀkerhet. DÀr försvinner mÄnga miljarder pengar i skatt eller rinner ner i kriminellas fickor. Jag lyssnade pÄ ett föredrag av en polis pÄ Linköpings bibliotek i höstas och fick dÀr en skrÀmmande inblick i hur det kan se ut pÄ vissa arbetsplatser. DÀr belystes frÀmst olika bilverkstÀder, massagesalonger och assistansbolag, men enligt föredragshÄllaren Àr det mycket illa Àven i andra branscher.
DĂ€r tycker jag fackföreningarna har en mycket stor, men sĂ€kert svĂ„rare, uppgift att engagera sig i. Kraftfulla fackliga aktioner dĂ€r skulle innebĂ€ra en sanering i trĂ€sket och dessutom löna sig samhĂ€llsekonomiskt. Nu Ă€gnar man sig i stĂ€llet Ă„t att, av prestigeskĂ€l, blĂ„sa upp âhitte-pĂ„-problemâ till orimliga proportioner i en aktion som det Ă€r tveksamt om arbetstagarna pĂ„ Tesla vill ha.
Verkar vara som att skjuta mygg med kanon!