Vi läser larmrapporter om utvecklingen inom skola, sjukvård och äldreomsorg, i arbetslivet. Arbetssituationen blir allt stressigare. Ofta handlar det om gruppdynamiska problem som chefer varken kan eller vill göra något åt vilket leder till personalflykt. Det fattas ofta incitament och stöttning för att vara obekväm och visa mod – att vara ledare med ett etiskt förhållningssätt på en artikulerad värdegrund (läs arbetsbeskrivning). Budskapen från människor på golvet verkar inte nå fram fast de upprepas dagligen i media. De kollektiv som är föremål för statliga direktiv, till exempel lärarna visavi skolverket borde ha vetorätt, möjlighet att som kollektiv sätta ner foten och själva prioritera bland alla pålagorna, få sin professionalism respekterad. Elever är stressade och mår dåligt men lärande behöver vara förenat med lust och glädje. Många dåliga beslut har lett fram till detta vilket visar att ”experterna” har haft fel. Det sunda förnuftet bland dem som jobbar ute i verkligheten behöver ges respekt och inflytande. Glada lärare ger gladare elever.
För ett mänskligare samhälle
Glada lärare ger gladare elever konstaterar Bo Westin.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.