Sedan ett halvår tillbaka kör jag buss på ett av bolagen som trafikerar Linköping och vidare mot Stockholm/Arlanda och Göteborg. Och varje helg är det samma sak när vi kommer till Linköping. Situationen där kan enkelt sammanfattas i ett enda ord: Kaos!
Helgen som gick var inget undantag. Jag körde både lördag och söndag till Göteborg och när jag kom till resecentrum här i Linköping var scenen densamma. Fullständigt kaos.
Det var bussar överallt, barnvagnar överallt, folk överallt, resväskor överallt, bilar överallt.
Bussar från flera bolag som kör linjetrafik, bussar som flyttar folk mot Viking Line och Birka, ersättningsbussar för tåg som inte gick och bussar som bara stod parkerade för att senare gå i linjetrafik åt Östgötatrafiken.
Ett enda virrvarr. Och allt för att terminalen inte är utformad för att ta emot så mycket folk. Den är knappt gjord för att ta emot folk över huvud taget.
I lördags fick jag stanna mitt på vägen ner mot terminalen för att släppa av passagerare som hade bråttom till sina anslutningar. Bara för att det helt enkelt inte fanns någon plats för mig att köra intill. Säkert? Nä, men vad skulle jag göra?
I söndags fick jag en plats till slut. Uppdraget var att släppa av 18 passagerare och lasta på 32 personer som skulle med bussen vidare. Och allt sker på en trottoar inte bredare än en dryg meter. Det är inte säkert för någon.
Dessutom kan vi bara lasta på väskor på ena sidan av bussen för att utrymmet är så smalt, så om vi öppnar luckorna på vänstra sidan kommer inga andra bussar förbi – och det skapar ännu mera kaos. Ni hör ju själva.
Vad gör då de som är ansvariga för fjärrbussterminalen åt situationen? Har de ens koll på hur det ser ut under en helg? Eller gömmer man sig bara bakom det faktum att det planeras ett nytt resecentrum när Ostlänken (kanske) byggs och planeras stå klar 2035? Det är tio år dit!
Det som sker på terminalen sker nu och läget är akut.
Jag ser en överhängande fara för att något tragiskt snart händer i den miljö vi tvingas arbeta i. Vad händer om det blir så trångt att en person omedvetet knuffas av trottoaren och hamnar framför en buss? Ett barn? Den risken är, faktiskt, överhängande som terminalen ser ut nu.
De som ansvarar för terminalen borde göra ett besök i Jönköping. Där funkar allt perfekt med tydliga gater att köra in till. Inget folk som springer förbi runt bussar och gott om plats för alla.
Men även i Linköping går det att göra små ingrepp som skulle betyda massor. Jag har två förslag:
* I dag finns två busskurer där utrymmet att vänta på är lite bredare. Utanför dem är en halvmeter hög mur byggd som gör att trottoaren blir onödigt smal. Schakta bort muren. Visst, det skulle ryka ett par träd, men utrymmet skulle bli mycket bättre och resenärerna skulle få mer plats. Och vi förare en bättre miljö att jobba i. Ett enkelt ingrepp.
* I dag finns två rader med bilparkeringar intill terminalen. De är aldrig belagda med mer än hälften, så mitt förslag är att ta bort den nedre delen och bara ha parkering närmast järnvägsspåren. Då skulle man få en betydligt bredare gata vid terminalen, bussarna skulle kunna stanna på båda sidor, lasta bagage på båda sidor av bussarna och få en betydligt säkrare och mer effektiv miljö, för alla.
Om jag tror att det blir så? Självklart inte. Ostlänken ska ju stå klar. Om tio år.
Behöver jag förresten berätta att när jag avslutat mitt pass och skulle lämna terminalen upptäckte jag 13 passagerare som inte hade hittat sin buss i allt kaos och blev kvar i Linköping.