Inget blev bÀttre av att vi fick gÄ i olika klasser

NÀr ni testade att splittra pÄ dansklassen sÄ fungerade det inte. SÄ hur exakt ser ni att detta val Àr för barnens bÀsta, skriver en före detta danselev pÄ Folkungaskolan.

NÀr vi blev en klass kunde vi börja bygga pÄ en sammanhÄllning. Ett svÄrt jobb dÄ vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans, menar insÀndarskribenten.

NÀr vi blev en klass kunde vi börja bygga pÄ en sammanhÄllning. Ett svÄrt jobb dÄ vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans, menar insÀndarskribenten.

Foto: Victor Bomgren/Arkivbilder

InsÀndare2023-05-29 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Öppet brev till Folkungaskolans ledning:

Jag gick pĂ„ Folkungskolan under högstadietiden i dansklass. Fick precis se att ni valt att ta bort profilklasserna – för barnens bĂ€sta. Jag vill höra med er vad det Ă€r ni egentligen menar ska vara för barnens bĂ€sta?

NĂ€r jag började i dansklass till 7:an testade Folkunga för första gĂ„ngen att splittra pĂ„ klassen i tvĂ„ delar. Vi blev dĂ„ 7DP och 7DH. Under denna tid var sammanhĂ„llningen bland dansarna inte alls bra, det var dĂ„ det var som stökigast. Det fungerade inte i blandklasserna, eller bland enbart dansarna. Till 8:an valde ni att sĂ€tta ihop oss dansare till 8D, efter pĂ„tryckningar frĂ„n olika hĂ„ll. NĂ€r vi blev en klass kunde vi börja bygga pĂ„ en sammanhĂ„llning. Ett svĂ„rt jobb dĂ„ vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans. Även lĂ€rarna hade det jobbigt under 7:an och 8:an. Vi dansare hade det tufft att fĂ„ en gemenskap med varandra, vilket dĂ„ krĂ€vde mer energi frĂ„n lĂ€rarna. Vi elever behövde hjĂ€lp att fĂ„ ihop klassen. 

Under 8:an var det tvunget att ta in personer utifrĂ„n skolan för att hjĂ€lpa oss fĂ„ ihop gruppen. VĂ€l till 9:an var vi en klass med gemenskap. Äntligen trivdes vi med varandra. I danssalen och i idrottshallen behövde man inte vara orolig. Dessa tvĂ„ platser kan sĂ€tta elever i ganska utsatta positioner, dĂ€rför Ă€r det extra viktigt att man trivs med de som ska vara med dĂ€r.

Med detta sagt pĂ„stĂ„r jag att splittra pĂ„ elever som i sjĂ€lva verket kan kĂ€nna en samhörighet med varandra, inte Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. FrĂ„n mina erfarenheter kan jag sĂ€ga att inget blev bĂ€ttre för min klass pĂ„ grund av att vi gick i tvĂ„ olika klasser, det blev sĂ€mre. 

En anledning till att man vĂ€ljer att söka en profilklass Ă€r för att fĂ„ dela nĂ„nting. I min klass delade vi dansen, i en annan klass delade de musiken och i en tredje var det matlagningen. Det Ă€r viktigt att fĂ„ kĂ€nna samhörighet och detta kommer man inte göra om personer med samma intressen inte fĂ„r umgĂ„s med varandra lika mycket. Jag trĂ€ffade mina bĂ€sta vĂ€nner under de tvĂ„ Ă„ren jag gick i dansklassen och det var tack vare att vi hade nĂ„got gemensamt. 

Vet ocksĂ„ att dansklassen alltid har varit en problemklass, enligt lĂ€rare och ledningspersonal. Antar dĂ€rför att detta inte kommer att tas pĂ„ allvar. Hoppas dock Ă€ndĂ„ att detta blir en ögonöppnare för er. 

NĂ€r ni testade att splittra pĂ„ dansklassen sĂ„ fungerade det uppenbarligen inte. SĂ„ Ă„ter till min frĂ„ga, hur exakt ser ni att detta val Ă€r för barnens bĂ€sta? 

Tacksam för svar!