Regeringen hinner knappt lägga förslaget om en liten skatt på flyget, förrän lobbyisterna startar en kampanj mot förslaget. Kampanjen försöker påskina att en halv miljon resenärer kommer att försvinna och samtidigt hävda att utsläppen inte kommer att minska. Hur nu den ekvationen går ihop?
Lobbyisterna har en poäng så till vida att regeringens förslag är för svagt för att ge den effekt som krävs för att hejda utsläppen tillräckligt. Skatten skulle behöva vara minst tre gånger så hög.
Världen har oerhört svåra behov att ta itu med i omställningen till ett klimatsmart samhälle. Då tänker jag på utblottade klimatflyktingar, skördar som torkar ihop, människor vars hem spolas bort. För att möta detta behöver världens fattiga länder använda en del fossila bränslen innan de hunnit bygga upp ett förnybart energisystem.
I detta läge kommer vår önskan att fortsätta flyga som förut, eller för den delen öka flygandet ännu mer, väldigt långt ner i prioriteringslistan. Det kan dröja 20 år innan flyget går på biobränslen, och det kommer inte att finnas biobränslen nog för att försörja allt det flygande som flygbranschen hoppas på. Klimathotet är så överhängande att vi egentligen inte har 20 år på oss att få ner utsläppen till noll. Att då börja gnälla om några kronor i flygskatt är … Ja, orden saknas.
Torbjörn Vennström
aktiv i Klimataktion