Gatornas funktion ska stÀllas om till "vistelse"

Det realistiska Àr att stÀlla in sig pÄ att inte besöka innerstaden utan i stÀllet vÀlja handelsplatser och besöksmÄl dÀr man fortfarande Àr vÀlkommen som bilburen, menar insÀndarskribenten.

Hela Storgatan föreslÄs exempelvis bli en gÄgata, dÀr inga andra trafikslag ska tillÄtas, menar insÀndarskribenten.

Hela Storgatan föreslÄs exempelvis bli en gÄgata, dÀr inga andra trafikslag ska tillÄtas, menar insÀndarskribenten.

Foto: Åke Alvin

InsÀndare2021-11-04 10:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ "Vem behöver en skitdyr plastgran pÄ torget?" (30/10):

En insĂ€ndare i Corren kommenterar hur exkluderande innerstaden Ă€r för alla oss som inte kan gĂ„ eller cykla lĂ„nga strĂ€ckor. Anledningen till att det Ă€r sĂ„, och kommer att bli Ă€nnu vĂ€rre, kan man ta del av i kommunens "Trafikplan för Linköpings innerstad". Framtidsvisionen illustreras pĂ„ sidan 5, dĂ€r en leende cirka 35-Ă„rig man poserar med ellĂ„dcykel som han fraktar ett förskolebarn och en julgran i. Biltrafik Ă€r definitionsmĂ€ssigt av ondo och utrymmet för den ska minskas (sidan 13). 

Det spelar ingen roll att mĂ„nga av oss bilister redan stĂ€llt om till att köra pĂ„ biogas, fossilfri diesel eller el, eftersom gatornas funktion ska stĂ€llas om till "vistelse". De ska ersĂ€tta de grönytor som försvinner nĂ€r innerstaden förtĂ€tas, liksom det allmĂ€nna rum som försvinner frĂ„n vĂ„ra torg nĂ€r de upplĂ„ts till kommersiella verksamheter som uteserveringar och obskyra "event". Hela Storgatan föreslĂ„s exempelvis bli en gĂ„gata, dĂ€r inga andra trafikslag ska tillĂ„tas. SĂ„ kallad "kantstensparkering" pĂ„ gator döms ut (sidan 33) sĂ„ Trafikplanen blir spiken i kistan för den smĂ„skaliga innerstadshandeln nĂ€r kunderna inte kan ta sig till den och lokalhyrorna höjs. 

Flera nĂ€ringsidkare har ju förstĂ„tt detta och tömningen av centrum gĂ„r snabbt. Även det Ă€r medveten planering frĂ„n kommunens sida som konstaterar att verksamheter "kan behöva flytta till mer externa lĂ€gen" (sidan 41). Förhoppningen Ă€r att fler bostĂ€der och "upplevelser" av att gĂ„ pĂ„ restaurang/cafĂ© ska ersĂ€tta staden som handelsplats, vilket i sin tur ska minska inflödet av besökare. 

Som vanligt Ă€r det vi lite Ă€ldre som trots att vi utgör en stor del av befolkningen och betalar multum i kommunalskatt Ă„sidosĂ€tts i planering som bara ser till ungas förmenta intressen. Det realistiska Ă€r att stĂ€lla in sig pĂ„ att inte besöka innerstaden utan i stĂ€llet vĂ€lja handelsplatser och besöksmĂ„l dĂ€r man fortfarande Ă€r vĂ€lkommen som bilburen. Man kan ju ocksĂ„ önska att Linköping förmĂ„dde lyfta blicken och titta pĂ„ jĂ€mförbara stĂ€der som Örebro och Jönköping. De tycks ha en helt annan instĂ€llning och dĂ€r Ă€r det fortfarande möjligt att komma med bil, parkera inne i stadskĂ€rnorna, handla, Ă€ta och ta del av sport, kulturutbud och nöjesliv.