Gör om översiktsplanen i Berg och Ljungsbro

Det finns inte ekonomiska medel avsatta för effektiva lösningar på de allt mer akuta trafikproblemen i Berg och Ljungsbro, menar insändarskribenterna.

Den planerade bergtäkten norr om Roxen beräknas ge upphov till bortåt 100 fordon med krossad sten per dag som kommer att gå genom Berg men också genom Ljungsbro, skriver boende i området.

Den planerade bergtäkten norr om Roxen beräknas ge upphov till bortåt 100 fordon med krossad sten per dag som kommer att gå genom Berg men också genom Ljungsbro, skriver boende i området.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2023-06-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Översiktsplanen och trafiksituationen i Ljungsbro och Berg diskuterades på ett möte i Ljungsbro med tjänstemän från kommunen häromveckan. Översiktsplanen är inte längre aktuell. Man har inte tagit hänsyn till förändrade förutsättningar sedan planen togs fram 2015. Det gäller bland annat en långsiktig lösning på byggandet av bostäder på bördig åkermark, omvärldsläget, förekomsten av hälsovådlig alunskiffer, orternas expansion, den planerade bergtäkten och behovet av långsiktig infrastruktur, främst en säker och hållbar trafiksituation. Översiktsplanen måste göras om, trafiksituationen måste få en snar lösning!

I dag går bland annat tunga timmerbilar med flera genom båda samhällena och de kör ofta i hög fart. I Berg är det Stjärnorpsvägen med köer som är det stora problemet. Vägen går över klaffbron som ligger centralt i Bergs turistcenter. I Ljungsbro är det genomfartsleden O.G. Svenssons väg och Norra Cloettavägen som är hårt belastade. Vägen går genom Ljungsbro centrum och utanför skolor. Problemet innefattar också stora lastbilar med släp till och från Cloetta, en verksamhet som stadigt ökat. 

Trafiksituationen måste lösas på ett kostnadseffektivt sätt. Åke Wester har tagit fram ett förslag som knyter an till den ursprungliga översiktsplanen som ändrades 2015. Tanken är att leda den tunga trafiken genom akvedukten i Ljungsbro och via rondellen chokladhjulet till återvändsgatan von Fersens väg. I stället för att satsa på en ny bro eller framtida tunnel, behöver man bara bygga en kortare vägsträcka längs med impedimentet som löper från von Fersens väg och till Kungsbrovägen nedanför backen för att sedan fortsätta ut på Stjärnorpsvägen och över Motala ström. Med denna nya väg, Westervägen, kan all tung trafik ledas förbi centrala Ljungsbro och Berg. Vägen framstår i dag som det enda kostnadseffektiva alternativet till en hållbar avlastning av den tunga trafiken i Berg och Ljungsbro. Vägen är en möjlighet nu, den kan inte byggas när man har byggt klart alla planerade bostäder i området.

Det finns inte ekonomiska medel avsatta för effektiva lösningar på de allt mer akuta trafikproblemen. För åren 2023 och 2024 tänker man sätta upp skyltar för hastighetsbegränsningar och bygga busskuddar som inte hindrar den tunga trafiken. Den planerade bergtäkten norr om Roxen beräknas ge upphov till bortåt 100 fordon med krossad sten per dag som kommer att gå genom Berg men också genom Ljungsbro. Hur ser man i Linköping på möjligheten att hundratalet timmerbilar och lastbilar med krossad sten med mera trafikerar Storgatan?

Det är ett mångårigt önskemål från civilsamhället att det ska vara en rondell vid Vreta Klosters kyrka eller söder därom som knyter ihop vägarna till Berg, Blåsvädret/Ljungsbro, Ledberg, Linköping och hamnen. Det finns inte någon anledning att dra detta projekt i långbänk. Detsamma gäller en 2+1-väg mellan Vreta Klosters kyrka och Linköping.

Det geografiska utskottet bör sammankalla ett möte med ansvariga politiker och allmänheten för att diskutera översiktsplanen och trafikproblemen i Ljungsbro och Berg. 

Översiktsplanen måste göras om, trafiksituationen måste lösas!