Grävköping eller Snålköping – dumsnålt att spara på tågstationen

Många klagar med rätta på fjärrbussterminalen här i stan, som är placerad långt från vänthall, service och toalett. Om man bygger en markförlagd station så uppkommer samma problem fast vid den nya stationen, skriver en Linköpingsbo.

Utan en upphöjd station kommer andra sidan av spåret för alltid oundvikligen bara bli en baksida. En oattraktiv baksida med tråkiga och otrygga miljöer som inte ger underlag för stadsutveckling, skriver en Linköpingsbo.

Utan en upphöjd station kommer andra sidan av spåret för alltid oundvikligen bara bli en baksida. En oattraktiv baksida med tråkiga och otrygga miljöer som inte ger underlag för stadsutveckling, skriver en Linköpingsbo.

Foto: Linköpings kommun

Insändare2025-06-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköping har försökt profilera sig som Grävköping, för att visa att staden är en framtidsstad där mycket händer. Gott så. Men när det gäller det kommande beslutet kring Ostlänken är snarare benämningen Snålköping bättre, då det bara verkar bli en tummetott av stationsplanerna.

Ostlänken är en bra och viktig satsning, men kommunen lägger krokben för sig själv genom att bygga nya spårbarriärer när man nu har chansen att ta bort barriärer. Utan en upphöjd station kommer andra sidan av spåret för alltid oundvikligen bara bli en baksida. En oattraktiv baksida med tråkiga och otrygga miljöer som inte ger underlag för stadsutveckling.

Många klagar med rätta på fjärrbussterminalen här i stan, som är placerad långt från vänthall, service och toalett. Om man bygger en markförlagd station så uppkommer samma problem fast vid den nya stationen. För att få plats med lokalbussar, stationsbyggnad, fjärrbussar, taxi och parkeringar så krävs stora ytor. Med en markförlagd station så behöver samtliga av dessa funktioner ligga söder om spåren för att vara tillgängliga mot centrum. Vilket gör att de tar mer plats än vid nuvarande station då det planeras för en ökning av antal resande. Detta gör att bytestider blir längre än vid nuvarande station. Men med en upphöjd station sprids funktionerna i stället ut under spåren och på båda sidor av stationen och bytestiderna blir kortare.

Ekonomin då? Att spara 5 miljarder kronor låter väl bra? Men andra projekt kan kommunen visst spendera stora pengar på. Kostnaden för ombyggnad av Tinnerbäcken vid Tinnis, nya Tinnerbäcksbadet och Ullevileden uppgår som exempel till 2 miljarder. Är då 5 miljarder för mycket för en fungerande stationslösning och varför finns ingen allmän diskussion?

Norrköpings kommun har redan år 2020 beslutat om en upphöjd station för Ostlänken: "I den medborgardialog som genomförts har det upphöjda läget varit det förslag som flest tyckt om". Var har medborgardialogen funnits i Linköping? Har politikerna frågat medborgarna vad vi vill ha?

Sett i ett 150-årsperspektiv, utgående från nuvarande stations ålder, är kostnaden 33 miljoner per år. Samtidigt tar kommunen in över 100 miljoner i vinst varje år från Stångåstaden. Att då välja det billigaste alternativet när det är en sämre lösning på alla sätt är bara dumsnålt. Finns det några framåtblickande politiker som är emot detta beslut? Protestera då innan beslutet ska klubbas i kommunfullmäktige 17 juni.

Annars – skippa slogan Grävköping till förmån för Snålköping.