Hur fungerar egentligen hemtjänsten i Mjölby kommun? Vi går på knäna, ingen ordentligt skyddsutrustning, inga vikarier, knappt några raster och inga restider. Men allting mörkas och vi ska upprätta Mjölby kommun som attraktiv att jobba i och inte smutsa ner kommunen.
Hur ska vi kunna locka folk när det inte fungerar i verkligheten. Det skall sparas pengar, men ändå ska alla anställda inom vård och omsorg jobba en extra helg utöver sina 4 helger utav 10. Vilket då blir 5 utav 10 helger med dåliga löner, frånvarande chefer och ingen som tar omsorgspersonalen på allvar.
Med delade turer, knappt någon återhämtning, knappt någon kafferast eller knappt toabesök! Det är verkligheten inom hemtjänsten i Mjölby kommun, där personal går på knäna, ärenden till kunder som ligger omlott, där vi stjäl tider ifrån kunder som är i behov av mänsklig kontakt. Speciellt i dessa coronatider.
Vad får vi personal? Ingenting, knappt fikabröd.
Anonym personal i hemtjänsten inom Mjölby Kommun
Svar
Det är tråkigt att du som medarbetare upplever ditt arbete och din arbetssituation på det sätt du beskriver. Men det är en beskrivning som vi inte känner igen oss i.
Vi deltar gärna i en konstruktiv dialog, med möjlighet att skapa en gemensam och nyanserad bild av ditt arbete inom hemtjänst.
Du är välkommen att ta kontakt med din närmaste chef eller undertecknad.
Catherine Stolfer Suneson, Verksamhetschef Äldre Mjölby kommun