Kvalitetsbrister i nya simhallen Àr en följetong. StÄngÄstaden uppvisar Àven de kvalitetsbrister och fel.
Jag bor i en tvÄa pÄ UlvÄsavÀgen 16 med 7 036 kronor i hyra. Dessa hus Àr relativt nyligen renoverade. Jag flyttade in 2020-05-01. En snabb översyn uppdagade ett 20-tal fel och kvalitetsbrister. Ett fÄtal har ÄtgÀrdats, men de flesta kvarstÄr.
Efter att ha varit i kontakt med minst tre "omrÄdesansvariga", minst tvÄ distriktschefer, varav en kommenderade en byggingenjör att svara har inget hÀnt. Vad har jag dÄ fÄtt reda pÄ? Jo, för det första att huvudentreprenörens platschef (PEAB) gjort en kvalitetskontroll. För det andra att en oberoende besiktning gjorts före inflyttning. Ingen av dessa har sett eller brytt sig om betydande och iögonfallande kvalitetsbrister och fel. För mig tog det mindre Àn tio minuter.
Platschefen för PEAB var inne hos mig strax efter inflyttning och försökte med spikpistol fĂ€sta en tröskellist â det misslyckades. PĂ„ vĂ€gen ut visade jag honom, som exempel, ett nĂ€stan centimeterstort glapp mellan dörrfoder och vĂ€gg. Hans kommentar: "Ja, det var ju inte bra". Ingen Ă„tgĂ€rd vidtogs. Senaste tillskottet av kvalitetsbrister (2023) Ă€r att mĂ„lningen i köket börjar spricka pĂ„ flera stĂ€llen frĂ„n tak till golv. Generellt Ă€r ytskikt och snickerier av lĂ„g kvalitet med exempelvis dĂ„lig tillpassning. Det Ă€r bara elinstallationer och VVS som kan sĂ€gas vara fackmannamĂ€ssigt utförda.
Den besiktning av lĂ€genheter som enligt StĂ„ngĂ„staden ska göras i hyresgĂ€stens nĂ€rvaro cirka tvĂ„âtre mĂ„nader efter inflyttning gjordes inte pĂ„ grund av pandemin. För StĂ„ngĂ„staden Ă€r det tydligen fortfarande ett argument.
Det hÀr leder fram till ett urval av frÄgor:
1. Vem i StĂ„ngĂ„staden har mandat att fatta beslut om Ă„tgĂ€rdande av fel och kvalitetsbrister? "OmrĂ„desansvariga", distriktschefer och "projektledare" hĂ€nvisar till varandra â i bĂ€sta fall.
2. Ăr det viktigare för StĂ„ngĂ„staden att, genom till exempel sin Ă„rliga och högst ovetenskapliga enkĂ€tundersökning, skryta med sin förtrĂ€fflighet Ă€n att Ă„tgĂ€rda uppenbara och pĂ„talade fel och kvalitetsbrister?
3.Varför vill StÄngÄstaden (tydligen) inte krÀva av huvudentreprenören (PEAB) att uppenbara och pÄtalade fel och kvalitetsbrister ÄtgÀrdas?
4. Varför saknar Linköpings största bostadsbolag en trovÀrdig organisation för att upptÀcka och ÄtgÀrda kvalitetsbrister och fel?
Ăr min lĂ€genhet det enda exemplet? SjĂ€lvklart inte, men som en granne sa: "Man orkar inte tjata". Jag orkar. SĂ€tt igĂ„ng!
Björn Lindenmo, hyresgÀst sedan 1993
Svar frÄn StÄngÄstaden:
Vi beklagar verkligen hanteringen av ditt Àrende som du beskriver i din insÀndare. SjÀlvklart ska man som hyresgÀst hos oss pÄ StÄngÄstaden kunna rÀkna med att vi tar Àrenden pÄ allvar.
Lite beroende pÄ Àrendets karaktÀr sÄ Àr det olika personer som har ansvar och mandat kring hanteringen av besiktningsÀrenden. För att kunna ta ditt Àrende vidare skulle vi gÀrna komma i kontakt dig, dels sÄ att vi kan reda ut var vi stÄr med ditt besiktningsÀrende, dels svara pÄ dina frÄgor rörande StÄngÄstadens bemötande.
Du nÄr mig via telefon 013-10 02 84 eller ulf.gustafsson@stangastaden.se
Ulf Gustafsson, förvaltningschef StÄngÄstaden
Fotnot. Ulf Gustafsson pÄ StÄngÄstaden hade inte fÄtt namnet pÄ skribenten nÀr han svarade pÄ insÀndaren.