Ändå förhalade (?) ni uthyrningsprocessen så mycket att vi får dubbelhyra. Och inte nog med det. Jag bad er att så fort som möjligt lägga ut vår uppsagda lägenhet för uthyrning med möjlighet till tidig inflytt, men det kunde ni inte för att "alla era uppsagda lägenheter har lika hög prio att hanteras".
Det tog ett par veckor innan den kom ut på hemsidan där den ska ligga en vecka. Därefter får varje person i turordning (vilken kö ni nu följer för tillfället) fyra dagar på sig att tacka ja eller nej. Det skapar oundvikligen en situation där även den hyresgäst som flyttar in till oss får dubbelhyra.
Hur kan ni behandla era hyresgäster så? Ja, jag vet att ni kan, men ibland ska man faktiskt inte göra något bara för att man kan. Ni kan förhandla bort besittningsrätten för barnfamiljer. Ni kan missgynna. Ni kan ändra köregler utan skyldighet att informera medlemmar. Ni kan lite subtilt hota med vräkning. Ni kan kräva dubbelhyra. Det finns ingen realistisk möjlighet att utöva civilrätt som hyresgäst i dessa frågor och det vet ni.
Men ni kan också lyssna. Försöka att se vem ni har framför er, se varje enskild familj som en del av den samhällsnytta ni ska syssla med. En vänlig gärning, ett gott kundbemötande, en rättvis bedömning, en likvärdig hyressättning, en behovsbedömning – allt detta kan ni också göra med lagen på er sida.
Ni jobbar allmännyttigt för att uppnå hållbarhetsmål som ni verkligen kan realisera. Så det är helt obegripligt att ni hellre förnekar och rättfärdigar än att faktiskt på riktigt vara med och skapa ett samhälle som vi alla har ett gemensamt ansvar att uppnå. Där är social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet odelbara och varje del lika mycket värd.
Börja räkna era vinster och förluster i annat än bara kronor och ören. Och ja, regeringen har antagit målen i agenda 2030 och dessa är kompletterande och vägledande mål jämte Allbolagens ekonomiska vinstaspekt.
Ni kan erbjuda flexibla tillträdesdagar. Ni kan ha kortare uppsägningstid vid internflytt. Ni kan ha hyresfria övergångsdagar vid särskilda behov. Ni kan tillämpa lättnader i övergångsperioder. Ni kan visa social hänsyn. Och för att nämna Barnkonventionen; att ta hänsyn till barnens rättigheter är inte ett val – det är en skyldighet.
Jag vill be er göra en barnkonsekvensanalys i vårt ärende som sträcker sig ända tillbaka till 2015 då vi först flyttade in hos er på rivningskontrakt.
Jag ser fram emot ett svar som speglar ert ansvar för barnens rättigheter och en hållbar samhällsutveckling. Jag ber er tänka om och rätta till, och inte återigen missgynna oss bara för att ni kan.
Tina Mackie
Svar från Stångåstaden:
Vi beklagar att din upplevelse av flytten har varit besvärlig och förstår att det kan vara en påfrestande process att byta bostad, särskilt för barn. Vi har arbetssätt, rutiner och en hyrespolicy som bygger på öppenhet, transparens och rättvisa för att säkerställa att alla har samma möjlighet att söka och få en bostad hos oss.
Vi jobbar aktivt för att ha en så effektiv uthyrningsprocess som möjligt, men det är ett antal steg som vi behöver gå igenom innan avtalet tecknas med nya hyresgästen. Vill du prata mer om ditt specifika ärende så är du varmt välkommen att kontakta oss.
Nina Kalle, chef uthyrning Stångåstaden